Test Fiat Tipo Sedan 1.6 MultiJet

Autor: Pavel Srp - 26. 7. 2016


Fiat Tipo, známé jméno. Je to auto, které bylo na přelomu 80. a 90. let minulého století velmi úspěšné. V roce 1989 se navíc pyšnilo titulem evropského auta roku. Nyní přichází v nové generaci s karoserií sedan, kterou později doplní ještě klasický hatchback a kombi. V redakčním testu jsme vyzkoušeli verzi naftovým motorem 1.6 MultiJet.

Podívejte se do nabídky italské automobilky, všude jen samé deriváty pětistovky, Fiat Tipo je tak příjemným oživením. V nabídce nahrazuje nepříliš úspěšný model Linea, přijíždí ale v – pro Českou republiku – nepříliš oblíbené karosářské variantě sedan. Ta má sice velký zavazadelník (520 litrů), ale pro vstup do něj nabízí jen malý otvor. Proti praktičtější Škodě Rapid, která nabízí otevírací páté dveře, je tak v nevýhodě. Střední Evropa však není tím hlavním trhem, kde by mělo Tipo uspět. Těžiště prodejů je plánováno pro Turecko, kde se vyrábí, a podobné východní země, kde jsou elegantní sedany v kurzu.

test-fiat-tipo-16-multijet-120k-p1

Vnější design Fiatu Tipo je povedený, a to i přesto, že testované auto bylo oděno do bílé barvy, které nedá mnoha linkám zcela vyniknout. Nejvíce se mi líbí záď se zajímavě tvarovanými světlomety, které mají zejména ve tmě nezaměnitelný světelný podpis. Příjemné tvary má však i přední část, například maska chladiče procházející napříc celým předkem i její výplň.

Interiér nabídne dostatek prostoru, vzhledově je to ale tak trochu retro – zejména otočné ovladače sloužící k ovládání klimatizace. Nutno však uznat, že interiér je přehledný, jednotlivé ovladače jsou rozděleny na segmenty a jsou od sebe oddělené. Oceňuji opravdu velké sdružené přístroje před řidičem, je na ně dobře vidět a čísla jsou velká. Nedávno jsem si v testu Fiatu 500 stěžoval na funkci páčky blikačů, která fungovala tak nějak zvláštně. U Tipa to bylo o poznání lepší, přesto se mi občas stalo, že se „trojblik“ nespustil a já tak změnil pruh bez blikání. Aktivace blikačů chce páčku podržet déle. Ještě jedna drobnost mě v interiéru zlobila – ovladače elektrických oken na dveřích řidiče. Ty jsou posunuty příliš vpřed, takže jsem si prakticky pokaždé otevřel zadní okna místo těch předních.

test-fiat-tipo-16-multijet-120k-p2

Co do prostoru si vlastně není nač stěžovat. Přední sedadla jsou navíc pohodlná, mají příjemně tužší sedák i opěradlo a nabízejí také vcelku slušné boční vedení. Ani na zadních sedadlech si na nedostatek prostoru nelze příliš stýskat. Platí to nicméně pro cestující přibližně do výšky 180 cm, ti vyšší mohou mít problém s místem na hlavu. Místem pro kolena či pro lokty se ale ani oni trápit nemusí.

Fiat Tipo je v nabídce se čtveřicí motorů – dvěma zážehovými a dvěma vznětovými. Označení 1,6 MultiJet prozrazuje, že jde o silnější z nabídky motorů spalujících naftu. Z objemu 1,6 litru nabídne výkon 88 kW/120 koní a velmi slušný točivý moment 320 Nm, který je dostupný od 1 750 ot./min. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximální rychlost 160 km/h. Dynamika auta je ale pocitově lepší, zejména při pružné akceleraci – může za to vcelku vysoký točivý moment, jehož hodnotu nabízejí některé jiné automobilky u dvoulitrových motorů. Spojení tohoto motoru je možné pouze s (6°) manuální převodovkou. Automatickou (6°) převodovku lze pořídit výhradně s benzínovým motorem 1.6 E-TorQ 110k, jenž naopak nelze spárovat s manuální převodovkou.

Motor je překvapivě vcelku kultivovaný, dostatečný zátah přijde už kolem 1 800 ot./min a vydrží až do čtyř tisíc. S autem se dá jezdit kolem 5,5 litrů na 100 kilometrů. Za to může i dobré zpřevodování, šestka při dálničních 130 km/h znamená přibližně 2 200 ot./min. Řadící páka padne dobře do ruky, má však ostré švy, které dřou při řazení do dlaně. Je možné, že se časem obrousí, ale nebylo to úplně příjemné. Dráhy jsou vcelku krátké i přesné.

test-fiat-tipo-16-multijet-120k-p3

Přílišnou radost vám naopak neudělá „gumové“ řízení kolem středové polohy, které postrádá cit. Při běžné jízdě s tím ale problém mít nebudete. Pro parkování ve městě si můžete navíc pomoci režimem „City„, který intenzitu posilovače řízení ještě zvýší a točit volantem pak lze malíčkem.

Podvozek je naladěn spíše do pohodlna. I s obutými 17″ disky je měkčí, auto působí plavně a na nerovnostech je tiché. Ona měkkost nicméně může být zrádná při vysokých rychlostech a nutnosti úhybného manévru, který by mohl záď rozhodit „jako kyvadlo„. Připravit se musíte také na větší náklony v zatáčkách. Pokud však preferujete pohodlí před sportováním, bude se vám nastavení podvozku líbit.

Fiat Tipo se vrací v velkém stylu. V nabídce Fiatu je to po všech těch pětistovkách příjemné překvapení. Nejen, že auto vypadá zcela jinak, ale ono se s ním velmi příjemně jezdí a těch několik drobností, na které si stěžuji, mu po nahlédnutí do ceníku rád odpustím. Nepochází sice z úplně nejlevnějšího kraje, přesto jsou ceny akceptovatelné. Základní cenovka v nejnižší výbavě s benzínovým motorem 1,4 95k startuje na 281 tisících Kč, testovaná verze Opening Edition s nejsilnějším vznětovým motorem vyjde minimálně na ceníkových 429 tisíc Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,Tipo Sedan
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,88 kW/120 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment:,320 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.7 s
Maximální rychlost:,199 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.2 / 3.6 / 4.2
Emise CO2:,110 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,4 532 mm
Šířka:,1 792 mm
Výška:,1 497 mm
Rozvor:,2 636 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 345 kg
Objem zavazadlového prostoru:,520 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru