Test Fiat Freemont Black Code 2,0 MultiJet 4×4 (AT)

Autor: Pavel Srp - 4. 8. 2014


Fiat nedávno představil novou výbavu modelu Freemont a pojmenoval ji zajímavě: Black Code. Už při prvním pohledu je jasné, že design byl laděn s citem. K redakčnímu testu dorazila silnější naftová verze 2,0 MultiJet o výkonu 170 koní spojená s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Pojďme se ji na zoubek podívat trochu detailněji.

Test-Fiat-Freemont-Black-Code-20-MultiJet-4x4-AT-p1

Fiat Freemont je vlastně přeznačkovaný Dodge Journey a je to na něm znát nejen v interiéru, ale také v ceníku. Stačí ho otevřít a bude vám jasné, o čem mluvím. U benzínových motorizací je na výběr ze dvou verzí: atmosférický čtyřválec 2,4 litru a nebo vrcholný šestiválec 3,6 litru. Žádné přeplňování, tady je to „stará atmosférická škola“. Úspornější naftové motory zastupuje čtyřválec 2,0 Multijet ve dvou výkonnových verzích 140 a 170 koní.

Tohle auto si můžete pořídit také s pohonem všech kol, nebudete to mít ale jednoduché. Ve spojení s manuální převodovkou budou pohon zajišťovat vždy výhradně kola přední nápravy, čtyřkolka je totiž k dispozici jen s automatickou převodovkou a nejsilnějšími motory (u testované verze je cenový rozdíl 80 tisíc Kč).

Motor je naladěn na výkon 125 kW/170 koní a 350 Nm, což není ve srovnání s autem vážícím nezanedbatelné dvě tuny úplně mnoho. Výkon motoru je na takové auto spíše akurátní, aniž byste se báli bezpečně předjíždět. Na dálnici už mu ale – těsně po překročení českého povoleného limitu – dochází dech a rapidně stoupá spotřeba paliva. Motor nicméně působí kultivovaně a je poměrně tichý.

Test-Fiat-Freemont-Black-Code-20-MultiJet-4x4-AT-p2

Ačkoliv má karoserie Freemontu vyšší stavbu, v zatáčkách se příliš nenaklání a na nerovnostech se nehoupe. Podvozek přitom umně odfiltruje veškeré nerovnosti a zvládá i větší díry – a to i přes použití velkých 19″ kol. Na okreskách tedy nepůsobí jako slon v porcelánu, jen škoda přeposilovaného řízení.

Jenže tím, co kazí celkový dojem z jízdy, je automatická převodovka. Jde o klasickou šestistupňovou převodovku s hydrodynamickým měničem. Převodovka řadí pomalu, při přidání plynu drží zbytečně velké otáčky a točí motor až do červeného pole, což je pro naftový agregát vlastně úplně zbytečné. Nedokáže využít nižší a střední otáčky tak, aby se ke slovu dostal točivý moment naftového motoru. Při jízdě z kopce (nemusí být ani nijak prudký) převodovka sama od sebe podřadí a opět drží vysoké otáčky, aniž byste začali brzdit či ji jinak naznačili, že „takhle rychle jet nechcete“. Ani když se rozhodnete řadit sami, musíte se spokojit s velmi vlažnými reakcemi.

Převodovka svým chováním – právě hlavně při akcelerování – zvyšuje spotřebu paliva. Fiat udává kombinovanou spotřebu v hodnotě 7,3 litru na 100 ujetých kilometrů, reálně je ale potřeba počítat se spotřebou přibližně o dva litry vyšší. Mimo město se nicméně dá s lehkou nohou dostat i k 8,5 l/100 km.

Test-Fiat-Freemont-Black-Code-20-MultiJet-4x4-AT-p3

Celý týden jsem přemýšlel, kam si vlastně tohle auto zařadit. Jde o sedmimístné MPV nebo už je to SUV? Ono je to stejně asi jedno, důležité je, že všech sedm míst se dá využít. Na cestu k moři bych sice na zadních sedadlech jet nechtěl, nicméně běžné cestování se na nich zvládnout dá. Posez je vyšší, z auta je dobrý výhled do strany i dozadu, jen šikmo dopředu je to díky tlustějšímu A-sloupku o něco horší. Bohužel volant je stavitelný jen výškově a auto nenabízí automatické denní svícení, a tak nesmíte zapomenout před každou jízdou rozsvítit světla sami.

To nejlepší, čím nás auto oslovilo, je jeho design s výbavou Black Code. Základem této výbavy je pětice barev karoserie: černá provocatore, šedá crystal, stříbrná argento vivo, bíla pearl a testovaná červená redline pearl, která je doplněna lesklými černými detaily na masce chladiče, krytech vnějších zpětných zrcátek či litých kolech nebo rámečcích předních světel. Nekončí to ale u vzhledu, ve výbavě Black Code dostanete také automatickou třízónovou klimatizaci, tempomat, kožené čalounění, bezklíčový vstup, zadní parkovací asistent a některé další drobnosti.

Pokud se spokojíte s tím, že převodovka prostě není dobrá, dokáže být Fiat Freemont dobrým společníkem. Je neokoukaný, prostorný, pohodlný a působí bytelným dojmem. V testovaném provedení sice není z nejlevnějších (akční cena je 841 000 Kč), ale základní cena startuje na 524 tisících Kč za benzín, resp. 601 tisících za naftu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,Freemont
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 956 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,125 kW/170 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.1 s
Maximální rychlost:,184 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.6 / 6.0 / 7.3
Délka:,4 888 mm
Šířka:,1 878 mm
Výška:,1 691 mm
Rozvor:,2 890 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 004 kg
Objem zavazadlového prostoru:,145 (7 míst) / 540 (5 míst) / 1461 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru