Test BMW Z4 28i sDrive (AT)

Autor: Pavel Srp - 4. 9. 2014


BMW Z4 je se svým designem v dnešním světě tak trochu exotem. V době, kdy většina aut vypadá až na drobnosti stejně, vyniká Zetko dlouhou kapotou, nízkou siluetou a svalnatými boky. Jenže doba pokročila a i v Mnichově uvolňují šesti- a víceválce místo menším přeplňovaným čtyřválcům. Je to případ i testované zet-čtyřky, jejíž označení 28i by dříve přítomnost šestiválce prozrazovalo, dnes už nikoliv. Jde totiž o nejsilnější provedení foukaného benzínového dvoulitru.

A BMW Z4 je (společně s řadou 2) exot nejen vzhledem, ale i způsobem pohonu, respektive poháněnými nápravami. Dnes totiž většina vozů této mnichovské automobilky opouští (zejména česká) dealerství s pohonem všech kol xDrive. Do Z4 si ho nemůžete pořídit ani kdybyste platili zlatem. Naštěstí!

To, co dělá tohle auto opravdu exkluzivním, je jednoznačně jeho design. Zapomeňte, že se v něm schováte nebo zapadnete v davu. Naopak. Zejména se staženou střechou budete terčem pohledů  – nejen mužských, ale hlavně těch ženských. Tohle auto je prostě sexy. Ačkoliv je hodnocení vzhledu věcí subjektivní, pohledy okolí mluví za vše.

Vnější vzhled sporťáku dotváří dokonalý posez za volantem. Sedí se skoro na zemi, přímo na zadních kolech, přes nízké okno vidíte vysokou kapotu, ale samotný předek auta vidět není. Pozice volantu (nastavitelný v příčném i podélném směru) i pedálů je perfektní, stejně tak jako možnosti nastavení sedačky.

Je čas zasunout klíč do zdířky a stisknout startovací tlačítko. Ze dvou malých koncovek výfuku se ozve poměrně zajímavý zvuk, který se po chvíli usadí na klidném a nehlasitém brumlání. Počasí přeje, je čas stáhnout střechu. Stisknutím jediného tlačítka před řadící pákou rozpoutá hotové divadelní představení –  koncert motorků a pohybů jednotlivých panelů. Střechu lze stáhnout nebo natáhnout i při jízde, až do rychlosti 40 km/h.

Testované BMW Z4 bylo vybaveno M paketem se sportovním podvozkem. Vypadá skvěle. Dravě. Jenže už první metry jízdy naznačují, že na rozbité české silnice to není úplně ideální volba. Podvozek je v kombinaci s 18″ koly opravdu tvrdý. Při sportovnější jízdě na nerovnostech občas odskočí. Kvalitní asfalt, abychom v Česku bohužel pohledali. Když však někde náhodou hladký kousíček silnice najdete, rázem je tvrdý sportovní podvozek naprosto skvělý. Auto v zatáčce podrží, přední kolo se zakousne do asfaltu a Z4 zatáčku vykrouží. Celkově působí auto při jízdě lehce, a to i když váží 1,5 tuny.

I když jde o zadokolku s poměrně vysokým výkonem, není zákeřně přetáčivá. Vlastně skoro vůbec není přetáčivá. Široké pneumatiky na kolech zadní nápravy mají hodně přilnavosti a donutit je k uklouznutí není úplně jednoduché. O to rychleji se ale zatáčky dají projet… Na kvalitní silnici doplňují skvělý podvozek velmi dobré a ani při ostřejší jízdě nevadnoucí brzdy.

Příjemným překvapením bylo, že se karoserie ani se staženou střechou příliš nekroutí. Se Z4 není problém vyrazit se staženou střechou ani na dálnici (a nebo porušovat rychlostní limity na okreskách), protože do interiéru – i díky příplatkovému štítu mezi opěrkami sedadel – nefouká, a je tak možné si nejen povídat se spolujezdcem, ale dámám by mohl s trochou štěstí vydržet jejich pečlivě vyčesaný drdol.

Nad přední nápravou je dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru, jehož výkon je 180 kW/245 koní a točivý moment 350 Nm. Dynamika je hodně dobrá, auto je rychlé a prodlevu po sešlápnutí plynového pedálu turbodmychadlo téměř nezná. Zvuk motoru je ale nepřesvědčivý, pomáhají mu reproduktory. Se staženou střechou je alespoň slyšet svist turbodmychadla.

I když to Z4 umí, pocitově vás nebude nutit jezdit rychle. S nebem nad hlavou si budete spíše užívat klidné projížďky krajinou. Sednout do auta a prostě jen tak někam jet. Na zmrzlinu. Na kafe. Na jídlo. K vodě. Prostě kamkoliv. O tom to auto je. A kdykoliv z něj vystoupíte, řeknete si: „Wow, to auto vypadá fakt dobře.“ A se staženou střechou mu to sluší ještě víc.

Ke klidné jízdě bude vybízet i automatická osmistupňová převodovka, která má občas svoji hlavu. Ačkoliv ji pádlem řeknete, že chcete podřadit, mnohdy vás neposlechne. A to ani když jsou otáčky poměrně nízko… To ale pouze v případě opravdu sportovní jízdy, při běžné jízdě je převodovka perfektní a řadí hladce a rychle.

Díky přeplňovanému čtyřválci se dá s tímhle autem jezdit i vcelku úsporně. Když si budete čistě užívat jízdu, spokojí se podle palubního počítače jen s konzumací sedmi litrů naturalu na 100 ujetých kilometrů. Když na plynový pedál přitlačíte, vyšplhá spotřeba bez problémů nad 10. Technické údaje prozrazují kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km.

BMW Z4, ač se tváří jako sporťák, sporťákem v tom pravém smyslu slova není. Rychle jezdit umí, o tom žádná. A to nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Bude vám ale „něco“ chybět. Možná s manuálem, to by byla jiná písnička. K běžné jízdě je to ale ideální auto – když potřebujete, máte vlastně v každém spektru otáčkoměru dostatek výkonu. Díky automatické převodovce si můžete užívat výhled do krajiny, a když vás přeci jen dojede nějaký „závodník-provokatér“, klidně mu můžete ukázat, že tohle auto není žádné ořezávátko! Tohle auto je dobrá volba, kupte si ho, jen musíte být tak trochu exhibicionista!

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,Z4
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,zadní
Výkon:,180 kW/245 koní v 5 000 – 6 500 ot./min
Točivý moment:,350 Nm v 1 250 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.5 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.4 / 5.3 / 6.8
Délka:,4 239 mm
Šířka:,1 790 mm
Výška:,1 291 mm
Rozvor:,2 496 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 495 kg
Objem zavazadlového prostoru:,190 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru