Test BMW 218d Gran Tourer

Autor: Pavel Srp - 2. 10. 2015


Když přibližně před rokem přišlo na trh BMW řady 2 Active Tourer, byla to u automobilky BMW taková malá revoluce. Do té doby bylo možné v nabídce najít pouze automobily s pohonem zadních nebo všech kol, ale tohle auto má v základu pohon kol předních (za příplatek samozřejmě xDrive). Rozdělilo tak fanoušky bavoráků (opět…) na dva nesmiřitelné tábory…

Důvod toho, proč tady takové auto máme, je ale jednoduchý. Typicky rodinné auto v nabídce BMW chybělo. Navíc je pohon předních kol levnější než pohon zadních kol. Můžete namítat, že zadokolky jsou zábavnější a také mají přední kola při jízdě „méně práce“, ale opravdu potřebujete „lítat bokem“ v rodinném autě? Na to jsou tu jiná auta! Nemá rodinné auto být pohodlné a takové, aby odvezlo děti do školky a do školy, velký nákup a nebo celou rodinu i s prarodiči na nedělní výlet?

test-bmw-218d-active-tourer-p1

Ja si myslím, že má. I proto jsem neváhal ani minutu a nabídku na svezení s novým – respektive prodlouženým – MPV, které automobilka pojmenovala jako BMW řady 2 Gran Tourer, jsem bez rozmýšlení přijal. Tohle auto přišlo na trh na začátku letošního června a nabízí nejen delší karoserii, větší zavazadlový prostor, ale za příplatek také sedm sedadel.

Do testu dorazila vznětová varianta 218d Gran Tourer s manuální převodovkou. Už od pohledu je vidět, že jde o kus auta. Na délku měří 4 556 mm, to je o 214 mm více než kratší řada 2 Active Tourer. Objem zavazadlového prostoru také narostl (oproti 468 litrům v 2 Active Tourer) na objem základních 645 litrů, který se posunutím zadních sedaček (rozpětí cca 15 cm) a změně jejich sklonu dá zvětšit až na 805 litrů. Stačí opěradla zadních sedadel úplně sklopit (do roviny) a kufr se zvětší až na 1905 litrů. Zadní sedadla jsou navíc dělená v poměru 40:20:40.

test-bmw-218d-active-tourer-p2

Interiér je už na první pohled typickým BMW, ačkoliv se některými detaily od ostatních bavoráků liší. Rozdíly je možné najít například v uspořádání středového panelu, ale i na tlačítkách klimatizace, ruční brzdy nebo změny jízdních režimů. Jinak řešený je také head-up displej, tady se údaje promítají podobně jako ve vozech MINI na destičku vyjíždějící z palubní desky, nikoliv přímo na sklo. Použité materiály nebo zpracování nicméně svůj prémiový původ nezapřou.

Interiér BMW řady 2 Gran Tourer nabízí v předních dvou řadách sedadel dostatek prostoru, třetí řada se vyklápí z podlahy a je spíše nouzová. Přesto si na sedadla dva dospělí sednout mohou a i přesto, že sedadla jsou položena nízko a kolena tak budou vysoko, se dá zvládnout i delší cesta. Sedadla v druhé řadě jsou umístěna výše než ta přední, takže zajišťují dobrý výhled z auta, mají ale krátké sedáky. No, a nakonec přední sedadla, ta jsou vcelku pohodlná, chyběla mi jen možnost většího rozsahu nastavení bederní opěrky. Že jde o rodinné auto prozradí také fakt, že je prošpikované spoustou odkládacích přihrádek.

Pod kapotou je možné najít (coby základní motorizace) tříválce a čtyřválce. Testovaná verze 218d je dvoulitrový čtyřválec spalující naftu. Motor disponuje výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 330 Nm, což vůbec nezní špatně, a autu to pro běžnou, ale i svižnější jízdu zcela dostačuje. Motor je ochoten pracovat i při velmi nízkých otáčkách a znatelně zatahuje kolem cca 1400 ot./min. Je poměrně kultivovaný a dobře odhlučněný, do interiéru proniká hlavně aerodynamický hluk od vnějších zpětných zrcátek.

test-bmw-218d-active-tourer-p3

Potěšila mě spotřeba paliva. S autem jsme vyrazili na frankfurtský autosalon a po návratu z cesty dlouhé cca 1 100 km vesměs po dálnicích s několika zácpami a rychlostmi v Německu cca kolem 140-150 km/h jsme na displeji palubního počítače odečetli rovných šest litrů. Po zbývajících pár dní, kdy se auto pohybovalo po městě i mimo něj spotřeba klesla ještě o pár deci níže. Na plnou nádrž tak není problém ujet i více než 1 000 kilometrů. Kombinovaná spotřeba je podle výrobce 4,3 l/100 km.

Jízda jako taková by však klidně mohla být pohodlnější, podvozek je možná až moc sportovní – a to navzdory tomu, že testované auto bylo ve výbavě Luxury Line na 17″ discích. Nebylo to ale nic, co by vás muselo vyloženě trápit. Od předních kol se také tu a tam – zejména po přejetí větších nerovností – ozvala tupá rána. Manuální šestistupňová převodovka má poměrně krátké dráhy a řazení je přesné.

BMW 218d Gran Tourer přináší do modelové řady této bavorské automobilky zcela revoluční přístup, který se rozšiřuje i na další modely. Následuje ho nová generace BMW X1 a v příštích generacích bude i řada 1. Je to prostě tak, pokrok nelze zastavit, ale nevidím to jako nějaký velký průšvih. Tohle auto totiž vůbec nejezdí špatně ani s pohonem předních kol, dokonce je to jedno z nejlépe jezdících MPV na trhu. Je potřeba zahodit předsudky, přestat myslet na „doby minulé“, a až budete řešit rodinné auto, popřemýšlejte v záplavě všech těch nabídek také na BMW. Chybu neuděláte.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,218d Gran Tourer
Motor:,řadový čtyřválec (R4)
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,330 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.3 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 4.1 / 4.5
Emise CO2:,119 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4 556 mm
Šířka:,1 800 mm
Výška:,1 641 mm
Rozvor:,2 780 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 525 kg
Objem zavazadlového prostoru:,645 – 805 / 1 905 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru