První jízda: Citroën C4 1,6 BlueHDi

Autor: Anina Russová - 19. 2. 2015


Je to neuvěřitelné, ale Citroën C4 je na trhu v nezměněném stavu už pět let, a tak bylo nevyhnutelné ho alespoň trochu osvěžit. A to se stalo teď. My jsme se s chutí vydali podívat se na něj zblízka. V prvé řadě je ale ovšem nutno podotknout, že změn není mnoho a až na pár detailů se týkají především techniky, konkrétně motorizací, protože ty jsou všechny zcela nové.

prvni-jizda-citroen-c4-facelift-p1

Ale vezměme to pěkně popořádku. Co se designových novinek týče, tak zvenku jsou to především nová světla, a to jak přední, tak zadní. Ta přední mají integrovamé LED denní svícení a jsou umístěna na černém podkladu, což jen umocňuje moderní pocit. Zadní disponují 3D efektem, který vypadá opravdu zajímavě. I díky použití nových světel je karoserie až neuvěřitelně hladká a působí kulatým dojmem. Ale to jen při pohledu zepředu nebo zezadu. Z boku si díky dvěma ostrým linkám drží štíhlou linii. Celkové rozměry vozu jsou téměř nezměněné a liší se pouze o milimetry, délka 4 330 mm, šířka 1 790 mm a výška 1 490 mm. Faceliftovaný Citroën C4 se nabízí ve zcela nových výbavách, kterými jsou Live, Live Edition, Feel a Feel Edition a slušné množství příplatkových paketů.

Velkou změnou uvnitř vozu je nabídka nového 7″ dotykového displeje, který zobrazuje všechny důležité funkce médií a navigace. A když už jsme u těch médií, jako fajn nápad mi přijde fakt, že rádio má 8 GB pamět na hudbu, takže svůj oblíbený playlist s sebou nemusíte tahat na flash disku. Interiér působí velice příjemným a komfortním dojmem. Přední sedadla jsou prostorná a měkká, jejich jediným mínusem je fakt, že i když je sedačka nastavená nejníž, je to stále moc vysoko. Dá se na to zvyknout, ale chvíli to trvá. Dobré je, že Citroën do C4 nabízí možnost připlatit si na přední sedadla masážní funkci.

Na co si naopak budete zvykat jen těžko je neuvěřitelně těžkopádný volant. Těžkopádný je pro volant možná divné slovo, ale jeho mohutnost – obzvláť ve středu – je takovým návratem do minulosti. Navíc zase ta rovná ploška na spodní části….

Překvapivě pohodlné, i když také výše posazené, jsou zadní sedačky, na něž se i při opravdu hodně posunutém předním sedadle stále dozadu vcelku pohodlně posadí dospělá osoba. Celkový prostor uvnitř vozu působí vzdušným dojmem a to i bez příplatkového panoramatického střešního okna, které Citroen nabízí v rozměru 1,3 metru čtverečního.

prvni-jizda-citroen-c4-facelift-p2

Prostorný je také kufr, který se chlubí objemem 408 litrů. Nakládací hrana je prakticky nízko, takže ani s velkým a těžkým nákupem nebude nakládání problém.

Pojďme se ale podívat na ty technologické novinky. Citroën C4 se samozřejmě, jako dnes už většina jeho konkurentů, může chlubit technickými vychytávkami jakými jsou například asistent rozjezdu do kopce, asistent pro jízdu na nezpěvněném povrchu, varování před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu, systémem sledování mrtvého úhlu nebo bezklíčkovým vstupem a startováním. To poznáte na daném konkrétném voze na první pohled. Auta, opatřena touto funkcí mají vždy lesklou černou barvu klik s tenkým proužkem. A protože Citroën myslí i na bezpečí, spustil novou službu Citroen Connect Box, která 7 dní v týdnu a 24 hodin denně zajišťuje asistenční volání s lokalizací vozu v případě poruchy nebo nehody.

Konečně se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, tedy k novým motorizacím. Všechny motorizace splňují EURO6 (vstoupí v platnost už v září) a v nabídce jsou (všechny přeplňované) benzínové tříválce a naftové čtyřválce. Benzínové motory nabízejí objem 1.2 litru a výkon 110 koní nebo 130 koní. Druhý jmenovaný je v nabídce jak s manuální, tak automatickou převodovkou. Naftové agregáty se liší výkonem (od 90 do 120 koní) a technologiemi. V nabídce jsou s manuálními (pětistupňovými nebo šestistupňovými) převodovkami.

Během krátké vyjížďky jsem si trošku proklepli C4 s nejsilnějším nafotvým agregátem. Pod kapotou vrněl motor 1.6 BlueHDi o výkonu 120 koní a s točivým momentem 300 Nm. Spojen byl se šestistupňovou manuální převodovkou. Jak by se dalo očekávat, výkon je pro C4 dostačující a nemá problém velice rychle a pružně auto rozpohybovat i na dálniční rychlosti. Překvapením pro mě byla absence klasického naftového zvukového projevu. Motor je na volnoběh, i v zátahu klidný a kultivovaný.

prvni-jizda-citroen-c4-facelift-p3

Výtku zaslouží řazení i řízení. Převodovka má dlouhé dráhy a navíc je při řazení jednotlivých rychlostních stupňů potřeba překonat malý odpor. Řízení jde naopak lehce, takřka jako peříčko, což ale nemusí vyhovovat každému. Do města je to skvělé, ale pro vyšší rychlosti nebo jízdu po okreskách už ne. Od předních kol se k vám nedonesou absolutně žádné informace. Ta zadní zase na nerovnostech, kterých je na našich silnicích více než dost, trošku naříkají. Obzvlášť, pokud potkáte díru v zatáčce, to pak C4 jen nerada drží směr a zadek má tendence odskočit. Jako celek ale na posádku C4 působí příjemně. Jen je potřeba si zvyknout na horší výhled přes A sloupky.

C4 se jako typický francouz netváří a jakoby ho chtěla svým způsobem zapřít. Její design je spíše německý, ale po usednutí do pohodlných sedaček budou všichni milovníci francouzského pohodlí v dobře známém prostředí. Na trhu se jí doposud dařilo, o čemž svědčí 12 000 prodaných kusů. A tohle číslo jistě bude s faceliftem stoupat.

Od nového roku automobilka nabízí také možnost operativního leasingu RELAX pro soukromé osoby a prodlouženou záruku na 5 let nebo 80 000 kilometrů. Citroën sází i na poměrně zajímavou cenovou politiku, přičemž C4 začíná na částce 349 900 Kč za 1.2 PureTech o výkonu 110 koní s manuální pětistupňovou převodovkou. Nicméně to se bavíme o nejnižší výbave Live, která je dost chudá. Taková zlatá střední cesta, tedy výbava Feel se stejným motorem, stojí o 40 tisíc Kč víc a za to dostanete Paket Attraction, ketrý obsahuje třeba mlhovky přisvětlující do zatáček nebo také rádio se všemi multimediálními vychytávkami a s ovládáním na volantu. A nad tím už se dá přemýšlet. Ceník končí na nejdraží položce, motorizaci 1.6 BlueHDi o výkonu 120 koní se šestistupňpovým manuálem ve výbavě Feel Edition, ve které už by vám opravdu nic chybět nemělo. Za tu pak zaplatíte 454 900 Kč.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru