Peugeot na Festivalu rychlosti v Goodwoodu odhaluje vrcholný model RCZ R

Autor: Pavel Srp - 10. 7. 2013


Peugeot při příležitosti Festivalu rychlosti v Goodwoodu odhaluje model RCZ R, silnou verzi svého sportovního kupé, které proslavilo know-how značky v oblasti designu a jízdních vlastností. Díky novému přeplňovanému motoru 1,6 litru o výkonu 270 koní (emisemi CO2 145 g/km) nabízí RCZ R dosud nevídané výkony a účinnost. Specifický nápravový systém použitý u tohoto motoru je spojený s diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen, který zajišťuje vysokou úroveň účinnosti a dynamických vlastností. Peugeot RCZ R se ve světové premiéře představí v září 2013 na frankfurtském autosalonu, do prodeje se dostane na začátku příštího roku.

Dosud nevídané výkony a účinnost

RCZ R se s výkonem 199 kW/270 koní  stává nejsilnějším sériovým modelem v historii značky. Zrychlení z 0 na 100 km zvládne za méně než 6 sekund a zároveň je dalším důkazem know-how značky, neboť vykazuje emise CO2 pouze 145 g/km, což je v kategorii sportovních kupé novou referenční hodnotou. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky zmenšení objemu motoru (downsizing), aerodynamické optimalizaci a odlehčení hmotnosti. Nový motor THP znamená v této kategorii rekordní specifickou výkonnost, s výkonem téměř 170 koní na litr je vůz jedním z nejlepších sériových vozů na světě, navíc již dnes splňuje emisní normu Euro 6.

Díky propracované aerodynamice se zvýšil zadní přítlak, a to díky novému spojleru, který podporuje stabilitu při vysoké rychlosti, aniž by došlo ke zvýšení aerodynamického odporu. Snahou o odlehčení byl veden i vývoj specifických dílů, oproti obyčejnému Peugeotu RCZ o výkonu 200 koní  bylo dosaženo úspory 17 kg. Model RCZ R o hmotnosti 1 280 kg tak nabízí poměr hmotnost/výkon pouze 4,7 kg/koně.

Exkluzivní vzhled exteriéru

Peugeot RCZ R s černě matnými oblouky (Noir Mat) a tmavou maskou Titane nabízí elegantně zpracované sportovní atributy podporující jeho dynamickou účinnost.

Světlá výška snížená o 10 mm a širší vystupující devatenáctipalcová kola zvyšující přilnavost a pohyblivost dodávají autu ještě expresivnější postoj. Specifické dvoubarevné ráfky kol jsou označena písmenem R, vyfrézovaným přímo do těla kola. Je do nich umístěno chlazení nových naddimenzovaných brzd, jejichž červené třmeny nesou vepředu podpis Peugeot Sport.

Velké zadní pevné křídlo, dokonale zabudované do karoserie, zaručuje lepší aerodynamický odpor a současně při pohledu zezadu prodlužuje siluetu vozu. Specifický zadní difuzor zachovává rovný tvar zadní části a jsou do něj zabudovány dvě velké chromované symetrické koncovky výfuku, které jsou součásti přepracovaného výfukového potrubí pro větší výkonnost a lepší zvuk.

Vnější vzhled vozu RCZ R doplňuje červený nápis Peugeot na masce chladiče a písmeno R vepředu i vzadu.

Úpravy na míru a bohatá nabídka příslušenství

Peugeot RCZ R je k dispozici ve 4 odstínech: červená Erythrée, černá Perla Nera, šedá Sidobre a bílá Opale a nabízí řadu prvků umožňujících osobní úpravu na míru. Patří k nim lesklá nebo matná karbonová střecha, polepy na karoserii a černá zpětná zrcátka.
Vysokou úroveň prvků zvyšujících bezpečnost a komfort doplňují u vozu RCZ R bixenonové světlomety s ostřikovači a multimediální systém WIP Nav Plus.

Intenzivní pocity při řízení

Po otevření dveří se objeví místo řidiče přizpůsobené vzhledu karoserie, jehož cílem je zlepšovat potěšení a pocity při řízení. Řidič se okamžitě octne v elitní sportovní atmosféře. Sportovní a exkluzivní charakter je posílen mnoha prvky, například prahem dveří s označením Peugeot Sport. Měkký technický elegantní povrch palubní desky je oživen červeným prošitím objevujícím se i na kůži volantu, na manžetě řadicí páky, dveřních panelech, loketních opěrkách či sedadlech.

Sportovní sedadla jsou potažena plnohodnotnou černou kůží Nappa a materiálem Alcantara a nesou označení „R“. Chromované písmeno „R“ zasažené v červeném podkladu působí, jakoby vystupovalo z leskle hliníkové tabulky připevněné čtyřmi viditelnými šrouby ke středové konzole. Tato tabulka se inspirovala ve světě letectví, je symbolem přesnosti a elegantně nese označení Peugeot Sport.

Řidič se po usednutí do vozu ocitne v ergonomické pozici ideální pro vychutnávání dynamických vlastností Peugeotu RCZ R. K dokonalým pocitům při řízení aktivně přispívá volant malých rozměrů, krátká řadicí páka a její specifická hliníková hlavice s červenou lištou a v neposlední řadě právě nová sedadla z dílen týmu Peugeot Sport.

Vedle zrakových a hmatových vjemů se nezapomnělo ani na sluch. Sound System spojený se specifickým vedením sání a přepracovaným výfukovým vedením umožňuje užít si sportovního charakteru nového motoru RCZ R v rytmu akcelerací a změn rychlostních stupňů.

Dynamické a sportovní pocity

Sportovní povaha RCZ R se odráží i v číslech: maximální rychlost 250 km/hod (elektronicky omezená), zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy, zrychlení s pevným startem na 400 m pouze14,2 sekundy a na 1 000 m 25,4 sekundy. Stejně dobře si auto v pružném zrychlení, z 80 na 120 km/hod zrychlí za 6,8 s. Odstupňování ruční šestistupňové převodovky je specifické, pro lepší akcelerace a odezvy motoru.

Nižší těžiště, vylepšená aerodynamika, specifické seřízení náprav (rozchod, úkos, odklon, kola širší o +0,5 palce) a pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235/40 R19 optimalizují přilnavost a zaručují vynikající jízdní stabilitu. Podvozek využívá nové seřízení tlumičů, vyšší pevnost pružin a větší vycentrování torzních stabilizátorů, což umožňuje nabídnout větší mrštnost.

Díky diferenciálu s omezeným prokluzem Torsen je možné na maximum využít silný točivý moment již od 1900 ot./min pro lepší schopnost pohybu. Peugeotu RCZ R poskytuje dobrou stabilitu při brzdění a schopnost udržet se v dráze v těsné blízkosti vnitřku zatáček.

Výkonnost a mrštnost vozu RCZ R jsou rovněž výsledkem řady seřizování během testů na okruhu, na kterých se podíleli především testovací jezdci týmu Peugeot Sport.

Jejich náročné požadavky, pokud jde o brzdy, přirozeným způsobem nasměrovala technické řešení na pevné čtyřpístové třmeny umožňující výrazné zlepšení tuhosti a zdvihu pedálů a současně snížení hmotnosti nezavěšených částí. Kotouče o průměru 380 mm a tloušťce 32 mm jsou namontovány jako plovoucí v hliníkové „misce“, která přispívá od odlehčení a chlazení, stejně jako vnitřní větrání kotouče, při jehož optimalizaci se využilo zkušeností Alconu ve světě závodů. Výsledkem je odolný brzdný systém, jenž rychlému RCZ R dodává výjimečnou bezpečnost a výkonnost, pro zabrzdění ze 130 na 0 km/hod stačí pouhých 61 metrů.

Hnací ústrojí určené pro okruh, s robustností sériové verze

Vrcholný Peugeot RCZ R je opatřen novým motorem 1.6 THP s turbodmychadlem s přímým vstřikováním benzínu. Dosahuje maximálního výkonu 199 kW/270 koní při 6 000 ot./min a jeho maximální točivý moment je 330 Nm od 1 900 do 5 500 ot/min.

Tento nový motor (označení EP6CDTR) prošel výrazným vývojem, mnoho dílů se změnilo nebo byly vyvinuty díly zcela nové, aby bylo dosaženo těchto výkonů a motor mohl splňovat požadavky na sportovní jízdu a přitom dosahovat robustnosti sériového motoru.

Zesílený je i blok motoru, který před obráběním prošel specifickou tepelnou úpravou zvyšující jeho robustnost. Turbodmychadlo Twin Scroll bylo vyvinuto konkrétně pro tento vůz, takže má ideální vlastnosti pro toto konkrétní využití a tuto úroveň výkonnosti.

Turbodmychadlo spojené s ocelovým sběrným sacím potrubím nového tvaru, které se inspirovalo u závodních vozů, umožňuje zachovat vyšší provozní teplotu. Nové písty zajišťující kompresní poměr 9,2, které byly vyvinuty ve spolupráci s MAHLE Motorsport, mají vykovanou strukturu s využitím hliníků, který se používá u Formule 1. Jejich chlazení zajišťují 2 trysky.

Vývojem prošly také ojnice, které musí odolat vyšším otáčkám motoru. Jejich ložiska s polymerovým povrchem zajišťují odolnost vůči vyšším tlakům ve válcích. Patent na ně si podala firma Mahle, která je představila v roce 2011, ve světové premiéře se poprvé sériově používají u RCZ R.

Komfort a potěšení z každodenního řízení

Peugeot Sport vyvinul RCZ R jako závodní verzi pro využití na okruhu, ale vůz lze také pohodlně využít pro běžné jízdy v provozu.
Kalibrování hnací jednotky v sobě snoubí požadavky sportovního řízení na okruhu a využití v běžném provozu. Podle sešlápnutí plynového pedálu a otáček motoru, z nichž se odvozuje typ řízení, se chování vozu upraví buď pro komfortní řízení ve městě, nebo pro závodní využití.

Točivý moment dosažený již u nízkých otáček motoru navíc umožňuje dynamické chování a velmi příjemné řízení v běžném provozu.
Nastavení odpružení zlepšuje pružnost a dynamický charakter vozu RCZ R, výsledkem je kompromis zachovávající komfort na úrovni podobné komfortu vozu RCZ 1.6 THP 200 koní.

Ušlechtilé materiály a ergonomické místo řidiče, luxusní prvky výbavy a nízká spotřeba při běžném využití (6,3 l / 100 km ve smíšeném režimu – což je v této kategorii referenční hodnota) tvoří z RCZ R rovněž pohodlné sportovní kupé, které lze snadno využít i mimo závodní okruhy.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru