Mezinárodní motor roku 2013: opět Ford 1.0 EcoBoost

Autor: Pavel Srp - 6. 6. 2013


Úsporný a energický zážehový motor 1.0 EcoBoost z produkce Ford Motor Company byl opět vyhlášen „Mezinárodním motorem roku 2013“, když zvítězil v prestižní odborné anketě „International Engine of the Year“. Je to již podruhé za sebou, kdy tříválcový EcoBoost tento vysoce ceněný titul vybojoval.

Motor 1.0 EcoBoost kombinuje přeplňování výfukovým turbodmychadlem s přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním ventilů. Díky tomu má nižší spotřebu při zachování vynikající dynamiky. Porotci mu udělili nejvyšší bodové skóre v historii ankety a zároveň mu přisoudili vítězství v dílčí kategorii „Nejlepší motor do 1,0 l“. Vyhlášení spojené s předáváním cen proběhlo v režii magazínu Engine Technology International.

Ford při této příležitosti potvrdil záměr zdvojnásobit výrobu tříválcových EcoBoostů v Kolíně nad Rýnem. Od poloviny srpna se zde bude vyrábět více než 1000 motorů tohoto typu denně. Důvodem je silná poptávka.

„U tak prověřené techniky, jakou je spalovací motor, se jen velmi vzácně podaří dosáhnout něčeho skutečně převratného, ale tým stojící za tímto motorem to dokázal,“ řekl Joe Bakaj, viceprezident Fordu pro globální vývoj a výrobu hnacích agregátů. „Musíte se s ním svézt, abyste uvěřili, že malý tříválcový motor může poskytovat takovou dynamiku a hospodárnost.“

Panel 87 automobilových novinářů z 35 zemí celého světa hodnotil motory z hlediska výkonu, spotřeby, kultivovanosti, odezvy a úspěšného uplatnění pokročilých motorářských technologií. Ford se stal jedním z pouhých tří výrobců, kteří v patnáctileté historii ankety dokázali vyhrát dva ročníky za sebou. Motor 1.0 EcoBoost má na kontě rovněž Mezinárodní cenu Paula Pietsche 2013 od německého časopisu Auto Motor und Sport, Dewar Trophy od Královského automobilového klubu z Velké Británie a Cenu za převratnou inovaci od amerického magazínu Popular Mechanics.

„Kdo by tomu věřil? Litrový motor, který má vše – je výkonný, úsporný, ekologicky šetrný a lehký,“ řekl Peter Lyon, britský porotce a novinář na volné noze. „Je to mistrovské dílo.“

Na konstrukci a vývoji agregátu 1.0 EcoBoost se podílela vývojová střediska Fordu v německých Cáchách a Merkenichu i britském Duntonu. Motor se vyrábí v Kolíně nad Rýnem a rumunské Craiově.

Dean Slavnich, místopředseda patnáctého ročníku International Engine of the Year a šéfredaktor časopisu Engine Technology International, řekl: „Nejmenší EcoBoost – vůbec první tříválec od Fordu – zůstává laťkou pro ostatní. Je hospodárný v reálném provozu a může snadno pohánět i větší auta jako Grand C-MAX.“

V Evropě se 1.0 EcoBoost aktuálně nabízí pro modely Fiesta, B-MAX, Focus, C-MAX a Grand C-MAX. V blízké budoucnosti bude k dispozici také pro Transit Connect, Transit Courier, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Mondeo a EcoSport.

Motor je postupně uváděn na trhy celého světa – v Indii a Číně se tak stalo nedávno se zahájením prodeje modelu Ford EcoSport. Během roku bude 1.0 EcoBoost zařazen rovněž do nabídky motorizací pro Ford Fiesta v Severní Americe.

Jednotka je tak malá, že se vejde do stropní schránky v dopravním letadle a její půdorys nepřesáhne rozměry papíru A4. Modelům jako Fiesta, Focus, C-MAX a Grand C-MAX přitom zajišťuje nejnižší spotřebu ve třídě.

Motorárny Fordu v Kolíně nad Rýnem a v Craiově byly pro výrobu motorů 1.0 EcoBoost modernizovány. Při obrábění hliníkových součástek motoru je nyní potřeba pouhých pět mililitrů chladiva na jednu, zatímco dříve to bylo přes dva litry. Výsledkem je výrazné zmenšení ekologických dopadů výroby.

Zavedena byla také technologie „testování za studena“, která umožňuje odzkoušet vyrobené motory bez nastartování. Spotřebu paliva a emise CO2 související s testováním se tak podařilo snížit o 66 procent. Veškerá další energie pro továrnu v Kolíně nad Rýnem pochází z obnovitelných zdrojů včetně tří vodních elektráren v Norsku a Švédsku.

Ford of Europe má v úmyslu ztrojnásobit roční výrobu vozů poháněných úspornými motory EcoBoost ze 141 000 v roce 2011 na přibližně 480 000 v roce 2015. Společnost předpokládá, že více než 300 000 z nich bude mít pod kapotou právě „litrovou“ jednotku. V prvním čtvrtletí roku 2013 si zvolilo motorizaci 1.0 EcoBoost 42 procent zákazníků B-MAXu, 30 procent v případě Focusu a 24 procent u Fiesty. Údaje se vztahují na devatenáct tradičních evropských trhů.

Ve stejném období zvolilo v  České republice motorizaci 1.0 EcoBoost 8 procent zákazníků Fiesty, 78 procent B-MAXu a 31 procent Focusu. Současně došlo ke snížení cen modelů s tímto agregátem, například Ford Focus 1.0 EcoBoost (100 k) je k mání již za 329 990 Kč!

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru