Audi RS 7 Sportback: Šelma představena v Detroitu

Autor: Pavel Srp - 15. 1. 2013


Audi dále rozšiřuje paletu svých modelů RS. Nové Audi RS 7 Sportback, které slaví premiéru na autosalonu NAIAS 2013 (North American International Auto Show) v Detroitu, symbolizuje dynamiku v její vrcholné podobě. Velké pětidveřové kupé je poháněno, stejně jako nedávno představené kombi RS6, motorem 4,0 TFSI vyladěným na nejvyšší výkon 412 kW/560 koní. Zrychlení z nuly na 100 km/h je možné za pouhých 3,9 sekundy. Na přání může být omezení nejvyšší rychlosti deaktivováno, a vůz je pak schopen vyvinout nejvyšší rychlost 305 km/h. Přes tyto suverénní výkonové parametry spotřebuje Audi RS 7 Sportback v průměru jen 9,8 litru na 100 km.

Velké pětidveřové kupé Audi RS 7 Sportback spojuje mnoho silných stránek ve fascinujícím charakteru, v němž se snoubí estetický design s inovativní technikou a imponujícími sportovními vlastnostmi. Silným srdcem vozu je osmiválec 4,0 TFSI, která přináší strategii downsizingu Audi do highendové kategorie. Motor V8 Biturbo dosahuje suverénního výkonu ze zdvihového objemu 3993 cm3. Výkon 412 kW/560 koní je k dispozici v rozpětí otáček od 5700 do 6700 min-1. Mezi 1750 a 5500 min-1 je konstantní hodnota točivého momentu 700 Nm.

Čtyřlitrový motor, který si libuje ve vysokých otáčkách, vytváří mohutnou hnací sílu již od nízkých otáček a spontánně reaguje na povely řidiče díky důslednému zaměření konstruktérů na minimalizaci ztrát při proudění plynů během jejich výměny ve válcích. Výfuková strana hlavy válců směřuje dovnitř, strana sání ven. Obě turbodmychadla typu twin-scroll (se dvěma oddělenými přívodními kanály) vytváří relativní plnicí tlak až 1,2 baru a společně s chladiči stlačovaného vzduchu jsou uložena mezi oběma řadami válců. Dráhy proudění vzduchu jsou tak zkráceny, což způsobuje velmi dobré reakce. K dynamickému charakteru motoru V8 Biturbo přispívá rovněž řízení motoru ve specifické verzi RS a méně restriktivní sací trakt. Na povel tlačítka nebo silného přidání plynu získá motor ještě plnější zvuk díky speciálním klapkám ve výfukové soustavě. Na přání montuje Audi sportovní výfukovou soustavu.

V modelu RS 7 Sportback je možné dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,9 sekundy. Audi omezuje nejvyšší rychlost v sériové výbavě na 250 km/h. S dynamickým paketem dodávaným na přání se tento limit zvýší na 280 km/h a s dynamickým paketem plus dokonce na 305 km/h.

V kombinovaném režimu EU přesto nový špičkový model této řady vystačí průměrně s 9,8 litru paliva na 100 km. Na tomto vynikajícím výsledku se podílí také sériově dodávaný systém Start-Stop a inovativní řízení chladicí soustavy.

V novém Audi RS 7 Sportback je nejinovativnější technologií pro snižování spotřeby paliva systém vypínání válců COD (Cylinder On Demand). Při nízkém až středním zatížení a otáčkách deaktivuje tento systém válce 2, 3, 5 a 8 uzavřením jejich ventilů prostřednictvím elektromechanických akčních členů. Motor 4,0 TFSI následně pracuje jako čtyřválec, dokud řidič opět nepřidá výrazněji plyn. Aktivní válce pracují při vyšším zatížení, čímž vzrůstá účinnost.

Veškeré přechody mezi jednotlivými režimy činnosti trvají jen několik setin sekundy. Probíhají tak plynule a rychle, že jsou sotva citelné a slyšitelné. Aktivní lůžka motoru – další highendové řešení Audi – vyrovnávají mírné vibrace, které vznikají při provozu na čtyři válce fázově přesazenými „protivibracemi“. Technologie COD snižuje spotřebu paliva v kombinovaném režimu EU cca o pět procent, při pomalejší jízdě to je dokonce přibližně o deset procent.

Sériově montovaná osmistupňová samočinná převodovka tiptronic byla speciálně přizpůsobena sportovnímu charakteru vozu. Řidič může volit mezi režimy D a S nebo převzít řazení do svých rukou – prostřednictvím pádel na volantu nebo páky voliče ve zvláštním designu RS. Zatímco nižší převodové stupně převodovky tiptronic mají sportovně těsné odstupňování, snižuje osmý převodový stupeň ve stylu rychloběhu s dlouhým převodem spotřebu paliva.

Sériově dodávaný trvalý pohon všech kol quattro poskytuje modelu Audi RS 7 Sportback oproti konkurenci s pouze jednou poháněnou nápravou rozhodující výhodu v oblasti trakce a jízdní bezpečnosti. Jádrem systému je mezinápravový diferenciál s vysokým stupněm svornosti, který je udržován v optimálním rozpětí provozních teplot prostřednictvím vlastního chladiče oleje. Mezinápravový diferenciál rozděluje hnací sílu v závislosti na aktuálních podmínkách mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. V základním nastavení směřuje 60 procent hnací síly dozadu a 40 procent dopředu.

Inteligentní softwarové řešení, které řídí přenos hnací síly na jednotlivá kola, podporuje činnost diferenciálu v limitních situacích během průjezdu zatáčkou minimálními brzdnými zásahy na odlehčených kolech. Na přání montuje Audi na zadní nápravu sportovní diferenciál, který plynule mění rozdělení hnací síly mezi pravé a levé zadní kolo prostřednictvím dvou planetových soukolí s regulací otáček.

Audi RS 7 Sportback jezdí sériově na 20“ kovaných kolech s nízkou hmotností, která jsou strojově leštěná a mají design se sedmi dvojitými paprsky. Pětidveřové vysokovýkonné kupé může být na přání vybaveno 21“ koly z lehké slitiny ve třech provedeních.

Za velkými koly jsou ukryty výkonné brzdy. Čtyři kotouče s vnitřním chlazením mají vlnitou konstrukci vnějšího okraje, která snižuje hmotnost. Přední kotouče mají průměr 390 milimetrů. Ocelové třecí prstence jsou spojeny s hliníkovými středy brzdových kotoučů prostřednictvím čepů. Kotouče jsou svírány černě lakovanými šestipístkovými třmeny, které mohou být na přání dodány v červené barvě. Na přání montuje Audi také brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které mají průměr 420 milimetrů. Jejich třmeny jsou lakovány antracitově šedým odstínem. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC disponuje sportovním režimem a lze ho také kompletně deaktivovat.

Nový RS 7 Sportback má sportovní, ale stále ještě komfortní vyladění podvozku, a to díky vzduchovému odpružení, které dokonale ladí s dynamickým charakterem sportovního kupé. Systém adaptive air suspension snižuje karoserii modelu RS 7 Sportback o 20 milimetrů. Adaptivní tlumení, další prvek systému, přizpůsobuje svou činnost stavu vozovky, jízdnímu stylu řidiče a zvolenému režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, jímž může řidič v několika stupních ovlivňovat činnost důležitých komponentů.

Jako alternativu místo vzduchového odpružení nabízí Audi pro RS 7 Sportback tužší sportovní podvozek plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control). V tomto případě zajišťují odpružení ocelové vinuté pružiny a třístupňově nastavitelné tlumiče, které jsou diagonálně vzájemně propojeny olejovým vedením s centrálním ventilem. Dalším prvkem výbavy na přání, který lze rovněž integrovat do systému Audi drive select, je dynamické řízení s plynule variabilním účinkem posilovače a převodem řízení. Jeho charakteristika je stejně jako u sériově dodávaného řízení s elektromechanickým posilovačem přizpůsobena speciálně pro model RS 7 Sportback.

Karoserie Audi RS 7 Sportback je až z 20 procent vyrobena z hliníku a zahrnuje mnoho dílů z vysokopevnostních a ultravysokopevnostních ocelí. Její vysoká tuhost tvoří základ pro precizní jízdní vlastnosti, excelentní kvalitu zpracování a tiché prostředí v interiéru bez rušivých pazvuků.

Audi RS 7 Sportback dává najevo svůj charakter na první pohled – řada specifických stylistických detailů propůjčuje sportovní ostrost jeho ladnému designu ve stylu kupé. Mezi tyto prvky patří výrazně navržený nárazník, velmi lesklá černá ochranná mřížka s voštinovou strukturou na přídi a další doplňky z matného hliníku. Na zádi, které vévodí elektricky výsuvný spoiler, padne ihned do oka difuzor a dvě velké eliptické koncovky výfukové soustavy.

Pro RS 7 Sportback si zákazník může vybrat z deseti barev karoserie, mezi nimiž je i nový odstín šedá Nardo a exkluzivní matný lak šedá Daytona. K ještě individuálnějšímu vzhledu vozu přispívá možnost výběru paketů s ozdobnými prvky z matného hliníku nebo uhlíkového kompozitu. V obou případech je centrální otvor pro přívod vzduchu vpředu opatřen nápisem quattro. U stylistického paketu s prvky z uhlíkového kompozitu jsou přední spoiler a difuzor vzhledově výraznější. Dalšími položkami v seznamu výbavy na přání jsou kryty vnějších zpětných zrcátek z uhlíkového kompozitu a světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce. Kryty světlometů jsou ztmaveny, takže vypadají originálněji.

Elegantní dynamika pokračuje v interiéru modelu Audi RS 7 Sportback. Kruhové přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu a červené ručičky. Dalším odlišujícím prvkem je reliéfní nápis RS 7 v otáčkoměru. Loga RS jsou rovněž na klíčku, tříramenném volantu s kůží obšitým a dole zploštělým věncem, osvětlených prahových lištách a displejích pro MMI a informační systém řidiče. V informačním systému řidiče poukazuje speciální symbol na dosažení hranice nejvyšších otáček. Specifické menu informačního systému řidiče v modelu RS 7 je završeno ukazateli plnicího tlaku, teploty oleje a stopkami pro měření časů při jízdě na okruhu.

Další odlišnosti se vyskytují v nabídce barev a materiálů. Opěrka pro levou nohu, pedály a ovládací tlačítka v terminálu sériově dodávaného systému MMI navigation plus mají vzhled leštěného hliníku. Povrchová úprava ozdobného krytu pod výsuvným monitorem evokuje klavírní lak.

Součástí sériové výbavy je ozdobné obložení z uhlíkového kompozitu, ale na výběr jsou čtyři další materiály. Strop je sériově čalouněn černou tkaninou, na přání se dodává také provedení ve stříbrném odstínu Moon nebo z černé Alcantary. Audi RS 7 Sportback lze samozřejmě přizpůsobit osobním přáním využitím nabídky programu Audi exclusive.

Sportovní sedadla RS s výraznými bočními polštáři, integrovanými opěrkami hlavy a nápisy RS 7 patří k sériové výbavě. Jejich potahy jsou tvořeny kombinací černé Alcantary a kůže, prostřední sedací plochy zdobí kosočtvercové prošívání. Sedadla mohou být alternativně čalouněna velmi kvalitní kůží Valcona v černé nebo stříbrné barvě s kosočtvercovým prošíváním. Na přání nabízí Audi elektricky nastavitelná komfortní sedadla s paměťovou funkcí. Obě zadní sedadla jsou výrazně tvarovaná a v závislosti na poloze jejich opěradel pojme zavazadlový prostor 535 až 1390 litrů.

Bohatá sériová výbava nového Audi RS 7 Sportback zahrnuje kromě již zmíněných prvků mimo jiné také světlomety xenon plus, systém sledování tlaku vzduchu v pneumatikách, parkovací asistent plus, třízónovou automatickou klimatizaci, tempomat a audiosystém Audi sound system. Mezi vybrané prvky výbavy na přání patří mimo jiné head-up displej, komfortní paket, dynamický paket a dynamický paket plus.

Ideálním rozšířením sériově dodávaného systému MMI navigation plus je Bluetooth autotelefon online, jehož modul UMTS přináší na palubní monitor služby Audi connect střižené na míru. Hotspot WLAN připojí k internetu přenosné přístroje spolucestujících. Nabídka modulů zábavních systémů sahá až k systému Bang & Olufsen Advanced Sound System.

Audi RS 7 Sportback je na špičce i v oblasti asistenčních systémů. Jedním z nich je adaptivní tempomat s funkcemi Stop&Go a Audi pre sense front. Tento systém udržuje výkonné kupé ve správném odstupu od vpředu jedoucího vozidla a v mnoha případech může přispět k zabránění nehod, nebo ke zmírnění jejich následků.

Audi active lane assist podporuje snahu řidiče udržet Audi RS 7 Sportback ve svém jízdním pruhu. Parkovací asistent přebírá při parkování práci s volantem. Asistent nočního vidění s označováním rozpoznaných chodců usnadňuje jízdu za tmy. Nabídku završuje sledování slepého úhlu Audi side assist a ukazatel rychlostních omezení.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru