Volkswagen vystavuje ve své expozici na mezinárodním autosalonu v Detroitu nový model Jetta Hybrid, který se zařadí mezi nejúspornější automobily na světě. Pohon obstarává technicky vyspělý zážehový agregát TSI o výkonu 110 kW / 150 k a elektromotor o výkonu 20 kW pracující zcela bez emisí. Přestože toto hybridní spojení umožňuje mimořádně suverénní jízdní výkony (zrychlení z 0 na 96 km/h za necelých 9 sekund), může se nová Jetta Hybrid pochlubit průměrnou spotřebou paliva 5,2 l/100 km (předběžná hodnota podle EPA). Novinku mohou zájemci na českém trhu očekávat počátkem roku 2013.

Sportovní limuzína tak spotřebuje asi o 20 procent méně paliva než podobně výkonný vůz s konvenčním pohonem. V městském provozu se podařilo dosáhnout snížení spotřeby paliva dokonce o 30 %! Nová Jetta Hybrid dokáže kromě toho na povel tlačítka režimu E-Mode překonat vzdálenost až 2 kilometrů (předběžná hodnota) rychlostí až 70 km/h (v závislosti na výškovém profilu trasy a provozních podmínkách) čistě elektricky, a tím bez jakýchkoli emisí.

Jetta Hybrid se začne prodávat v listopadu 2012 nejprve v Severní Americe

 

Extrémně tichá jízda. Jetta Hybrid je po Touaregu Hybrid druhým modelem nejúspěšnějšího evropského výrobce automobilů, který spojuje nejnižší hodnoty spotřeby paliva s provozními vlastnostmi, jež jsou po všech stránkách vynikající. Hlavní zásluhu na tom má poháněcí ústrojí složené ze zážehového motoru a elektromotoru. Jako příklad jedinečného postavení Jetty Hybrid může posloužit oblast komfortu. Použití kultivovaného motoru TSI, nově koncipované výfukové soustavy, rovněž nově vyvinutého zvukově izolačního čelního okna, tlustějších bočních oken vpředu a dalších různých opatření vedlo v souhrnu k vytvoření nejtiššího vozu nabízeného značkou Volkswagen v této třídě. Sportovní a ekologická limuzína bude uvedena na trh v listopadu 2012 nejprve v USA a Kanadě.

TSI patří mezi nejmodernější motory na světě

Ztělesněná hospodárnost. Pohon nového modelu Volkswagen Jetta Hybrid zajišťuje poprvé v Americe použitý dvojitě přeplňovaný zážehový motor 1,4 litru. Motory Volkswagen TSI získaly rozmanitá ocenění. V loňském roce mezi ně přibylo mimo jiné vítězství v jedné z nejprestižnějších anket v celosvětovém měřítku, v níž se bojuje o titul „Motor roku“ (Engine of the Year Award).

Prověřen na německých dálnicích. Čtyřválec zkonstruovaný podle principů downsizingu pohání v Evropě již miliony vozů a dokonce i ve vysokých rychlostech běžných na německých dálnicích osvědčuje svou extrémní spolehlivost. Ze zdvihového objemu 1395 cm3 poskytuje tato jednotka již mírně nad hranicí volnoběžných otáček (od 1400 min-1) točivý moment 250 N.m. TSI překonává touto hodnotou dokonce i maximální hnací sílu pětiválce 2,5 litru v konvenčně poháněných modelech Jetta. Ještě důležitější je skutečnost, že křivka točivého momentu motoru TSI zůstává na maximální hodnotě až do 3500 min-1. Za asistence elektromotoru se tak podařilo realizovat výkonovou charakteristiku, která uspokojí vysoké nároky na sportovní dynamiku a zároveň vyhoví požadavkům na suverénní překonávání velkých vzdáleností s maximálním komfortem. TSI se navíc může pochlubit také mimořádně nízkou hmotností 98 kg (předběžná hodnota).

Hybridní modul je tvořen motorem TSI, spojkou a elektromotorem

Aliance ze světa high-tech. TSI tvoří hybridní modul společně s elektromotorem a spojkou, která je vložena mezi oba zdroje hnací síly. Díky spojce může být zážehový motor při čistě elektrické nebo setrvačné jízdě a zpomalování zcela odpojen od hnacího řetězce.

Nejmodernější technologie akumulátorových článků. Energii pro pohon elektromotoru dodává lithium-iontový akumulátor. Kompletní akumulátorový systém je uložen za zadními sedadly, takže nijak neomezuje nabídku místa v interiéru. Akumulátor je tvořen 60 články s kapacitou po 5 A.h. Výsledné jmenovité napětí je 220 V, kapacita 1,1 kWh. Hmotnost činí 35,8 kg (předběžná hodnota). Trvalé střídání vybíjení a nabíjení v hybridním provozu vyžaduje výkonné chlazení akumulátoru, které je v tomto případě zajišťováno ventilátorem umístěným přímo na zásobníku elektrické energie. Akumulátor je kromě toho vybaven vlastním řídicím systémem, který přebírá bezpečnostní, diagnostické a monitorovací funkce a reguluje provozní teplotu. Ovládání ventilátoru v závislosti na skutečné potřebě chlazení (tu ovlivňuje například vnější teplota vzduchu a požadavek řidiče na výkon) umožňuje udržovat akumulátor vždy v optimálním rozpětí provozních teplot. Speciální ochranné okruhy navíc přepnou akumulátor do klidového stavu nebo přeruší napájení vozidlových systémů v případě nehody.

Rychlá dvouspojková převodovka. Přenos hnací síly na poháněnou přední nápravu zajišťuje vysoce účinná 7stupňová dvouspojková převodovka DSG, která se vyznačuje rychlým automatizovaným řazením. Jedinečná kombinace hybridního pohonu a DSG spojuje potěšení z dynamické jízdy a účinnou ochranu životního prostředí. V Evropě mimořádně oblíbená a osvědčená 7stupňová dvouspojková převodovka představuje v tomto novém provedení s celkovou hmotností 74 kg a velmi kompaktní konstrukcí měřítko ve třídě do 250 N.m. Hmotnost modelu Jetta Hybrid se díky lehkým komponentům hnacího ústrojí zvýšila navzdory akumulátorovému systému pouze o cca 100 kg (předběžná hodnota). Včetně dodatečných bezpečnostních opatření ve struktuře karoserie váží nová Jetta Hybrid necelých 1500 kg (předběžná hodnota).

Pro každou situaci nejvhodnější režim pohonu

Pohon elektromotorem s nulovými emisemi. Pokud je akumulátor Jetty Hybrid dostatečně nabitý, dokáže tento Volkswagen, jak již bylo uvedeno výše, ujet čistě elektricky, a tím zcela bez emisí, vzdálenost až 2 kilometry. Do režimu elektrického pohonu přejde Jetta Hybrid buď automaticky (do rychlosti jízdy 60 km/h), nebo po stisknutí tlačítka (do 70 km/h). Řidič nalezne tlačítko režimu E-Mode vpravo před pákou voliče převodovky DSG. V obou případech je motor TSI odpojen spojkou od hnacího řetězce, aby se snížila spotřeba energie a prodloužil dojezd v čistě elektrickém režimu. Elektrický režim má v modelu Jetta Hybrid zásluhu na přibližně třetině z celkové úspory paliva.

Dobíjení akumulátoru rekuperací. Jetta Hybrid přechází při brzdění do režimu rekuperace, v němž je „zachycována“ kinetická energie a po přeměně na elektrickou energii ukládána do akumulátoru. Systém rekuperace funguje následovně: Jakmile řidič při brzdění uvolní pedál plynu, otevře se nejprve spojka, aby odpojila motor od hnacího řetězce a snížily se i v této fázi ztráty vznikající brzděním motorem. Pokud řidič nyní sešlápne pedál brzdy, zvýší se v závislosti na poloze pedálu výkon elektromotoru, který nyní pracuje ve funkci generátoru, a takto získaná elektrická energie putuje do akumulátoru. Uložená energie je následně využívána k podpůrnému napájení palubní sítě, elektrickému pohonu nebo podpoře spalovacího motoru elektromotorem. Účinnost rekuperace nelze podceňovat, protože další třetina z celkové úspory paliva v modelu Jetta Hybrid připadá právě na její konto!

TSI zůstává ve městě v maximální míře mimo provoz. Jakmile vůz v městském provozu nebo v popojíždějící koloně zastaví, řidič drží sešlápnutou brzdu a akumulátor je dostatečně nabitý, dojde k vypnutí zážehového motoru. Topení, klimatizace a elektrické komfortní systémy, jako například audiosystém, pracují ovšem bez přerušení dál. Zajímavé na tom je, že na rozdíl od konvenčních systémů dojde v modelu Jetta Hybrid nejen k vypnutí zážehového motoru, ale i k jeho odpojení spojkou od hnacího řetězce, aby bylo v případě dostatečně nabitého akumulátoru při opětovném rozjezdu vozidla možné místo spalovacího motoru využít čistě elektrický pohon. Další třetina z celkové úspory paliva v modelu Jetta Hybrid je realizovaná právě co nejčastějším vypínáním motoru TSI.

Jízda setrvačností bez TSI. Jakmile řidič ve vyšších rychlostech (do 135 km/h) uvolní pedál plynu, motor TSI se vypne a spojka ho odpojí od hnacího řetězce, aby byly eliminovány ztráty vznikající brzděním motorem. V důsledku toho jede Jetta Hybrid setrvačností extrémně dlouho a nespotřebuje přitom ani kapku paliva.

Dvojité svaly při akceleraci s podporou elektromotoru. Jestliže se páka voliče převodovky DSG nalézá v poloze „S“ nebo v kulise pro manuální řazení, reaguje poháněcí ústrojí při silném přidání plynu maximální hnací sílou. To samé platí pro klasický „kickdown“ (rychlé sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu). V tomto případě se výkony elektromotoru a jednotky TSI sčítají. Krátkodobě dostupné maximum výkonu 125 kW / 170 k přenáší na přední kola převodovka DSG. Touto podporou ze strany elektromotoru se čas potřebný k předjetí pomalejšího vozidla zkrátí na minimum, což je důležitý příspěvek k aktivní bezpečnosti.

Pohon zážehovým motorem. Při rychlejší jízdě a / nebo nižším stavu nabití akumulátoru je Jetta Hybrid poháněna výhradně motorem TSI. V těchto fázích pracuje navíc motor TSI v režimu optimální účinnosti, přičemž odevzdává větší výkon, než by bylo zapotřebí k zajištění pohonu vozidla. Přebytečný výkon je pak cíleně využíván v závislosti na aktuálním stavu nabití akumulátoru k pohonu elektromotoru fungujícího v tomto případě jako generátor, který nabíjí vysokonapěťový akumulátor. Tyto tzv. aktivní dobíjecí fáze se střídají s fázemi elektrického pohonu tak, aby bylo dosaženo co nejnižší spotřeby paliva.

Obsáhlé informace pro účinnější ochranu životního prostředí

Nové přístroje. Všechny důležité provozní stavy jsou zobrazovány na přístrojové desce modelu Jetta Hybrid. Řidič si může požadované informace vyvolat z nabídky menu v nově navržených sdružených přístrojích. Ukazatel energetických toků v položce menu „Hybrid“ zobrazuje, jaký zdroj hnací síly se právě podílí na pohonu vozidla a pomocí šipek schematicky ukazuje směr toků jednotlivých druhů energie. Navíc je zobrazován stav nabití akumulátoru. Přímo pod ukazatelem energetických toků je na displeji umístěn tzv. ukazatel elektrického výkonu, který udává relativní výkon elektromotoru. Ukazatel elektrického výkonu je aktivní pouze v provozních režimech „elektrická jízda“, „E-Mode“ a „podpora spalovacího motoru elektromotorem“.

Ukazatel výkonu informuje o právě aktivních zdrojích hnací síly v hybridní soustavě. Velký význam má kromě toho také tzv. ukazatel výkonu (nezaměňovat s ukazatelem elektrického výkonu). Ukazatel výkonu, umístěný jako multifunkční displej ve sdružených přístrojích vlevo na místě otáčkoměru, informuje řidiče o aktuálním provozním stavu modelu Jetta Hybrid. Například „Ready“ znamená všeobecnou připravenost k jízdě, „Charge“ rekuperaci, „Eco“ hospodárný styl jízdy, „Boost“ podporu spalovacího motoru elektromotorem nebo „Off“ pohon výhradně spalovacím motorem TSI. Přístrojová deska také informuje o automaticky zvolené čistě elektrické jízdě a o režimu čistě elektrické jízdy („E-Mode“) aktivovaném manuálně řidičem.

Snadné sledování aktuální spotřeby paliva. Součástí informačního systému je také displej audiosystému, na němž se objevují informace zaměřené na mimořádně hospodárný styl jízdy. Podmenu „Zero Emission“ nabízí za tím účelem grafické zobrazování doby jízdy s nulovými emisemi. Hodnoty nulových emisí jsou uváděny v procentech ve sloupcovém grafu, kde interval měření jednoho sloupce odpovídá jedné minutě jízdy. Hodnota 100 procent znamená, že Jetta Hybrid jela s nulovými emisemi po celou dobu příslušné minuty, tzn. s vypnutým motorem TSI. Graf může pokrývat časové rozpětí maximálně 30 minut.

Rozsáhlá bezpečnostní a komfortní výbava

Elektronická stabilizace. Také nová Jetta Hybrid je sériově vybavena elektronickým stabilizačním systémem ESP, protiblokovacím systémem ABS a šesti airbagy (čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, boční airbagy vpředu a okenní airbagy vpředu a vzadu). Na přání může být uvedený bezpečnostní paket rozšířen o boční airbagy vzadu.

Upravený exteriér. Vizuálně lze model Jetta Hybrid rozpoznat již v základní verzi SE podle aerodynamických úprav, které zahrnují nový přední spoiler, zadní difuzor a zadní spoiler integrovaný harmonicky do celkových tvarů. Tyto změny snížily hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx o cca 10 %. Jetta Hybrid SE se bude navíc dodávat s nově navrženými zadními LED světly a speciálními 15″ koly z lehké slitiny včetně celoročních pneumatik s optimalizovaným valivým odporem. Vpředu, vzadu a na bocích poukazují na novou variantu pohonu nápisy Hybrid. Dalším vnějším rozpoznávacím znakem je speciální maska chladiče s logem Volkswagen umístěným poprvé na modrém podkladu. Exkluzivně pro modely Jetta Hybrid bude k dispozici nová barva karoserie „bílá Oryx“.

Zušlechtěný interiér. Uvnitř se Jetta Hybrid SE vyznačuje vysoce kvalitními potahy sedadel se vzorkem „černá Titan“ nebo „EcoTech“ a novými ozdobnými lištami s chromovaným nápisem „Hybrid“. Dvouzónová automatická klimatizace Climatronic pracující s novým vysokonapěťovým kompresorem účinně chladí vzduch v interiéru i bez běžícího zážehového motoru. Na rozdíl od dosud používané klimatizace Climatronic nabízí toto zařízení navíc novou funkci „maxAC“, která jedním stisknutím tlačítka zajistí mimořádně rychlé snížení teploty v interiéru. Výbavu modelu Jetta Hybrid SE přivádí k dokonalosti specifické sdružené přístroje včetně ukazatele energetických toků na displeji audiosystému Premium 8, palubní počítač, telefonní sada handsfree Bluetooth, rozhraní pro iPod a další přístroje a kůží obšitý multifunkční volant.

Vyšší úrovně výbav SEL1 a SEL2. Ve střední výbavové verzi SEL1 je sériová výbava nového Volkswagenu rozšířena o 16″ kola z lehké slitiny, posuvné a výklopné skleněné střešní okno, navigační systém RNS 315, elektrické seřizování polohy sedadla řidiče, vyhřívání sedadel vpředu a bezklíčový přístupový systém Keyless Access včetně spouštění motoru tlačítkem. Kdo si objedná vrcholnou verzi SEL2, může se těšit na 17″ kola z lehké slitiny, nově vyvinuté bi-xenonové světlomety s dynamickým natáčením do zatáček a automatickým režimem pro jízdu po dálnici, mlhové světlomety, zadní kameru a novou zvukovou aparaturu Fender s výstupním výkonem 400 W. A tak to má být. Proč by totiž měla být maximální míra ochrany životního prostředí překážkou v radosti z jízdy?

 

Tisková zpráva/-PS-