MINI Paceman už není tak úplně mini, je velký a vysoký. Oproti klasickému MINI ale nabízí třeba i pohon všech kol. Pokud tedy potřebujete módní a hlavně stylovou čtyřkolku, mohla by to pro vás být jedna z možností. Ale jak tahle velká MINI čtyřkolka s naftovým motorem a automatem jezdí? A jaký celkově Paceman je? Na to se v následujících odstavcích pokusíme odpovědět.
MINI Paceman vlastně vychází z Countrymana, nechybí mu vyšší stavba karoserie i nějaké to oplastování, přišel ale o jedno místo v interiéru a dvojici dveří. Nečekaně je však o pár mm delší. Minulý rok prošly obě verze decentním faceliftem, který přinesl vlastně jen novou přední masku, světla a možnost připlatit si za LED mlhovky. Vše ostatní zůstalo prakticky beze změn. Stále je tu ten povedený retro design křížený s moderními prvky.
Interiér, to je typické MINI. Ačkoliv nová generace MINI již přišla s novým uspořádáním budíků, ve faceliftovaném Pacemanu je vše „po staru“. Před řidičem tak lze nalézt otáčkoměr s malým monochromatickým displejem, který může digitálně ukazovat i rychlost. Klasický rychloměr má však své místo v kruhu okolo displeje rádia a multimedií, přímo uprostřed palubní desky. Vidí tak na něj nejen řidič, ale i spolujezdec či zbytek posádky… Hračičkové zcela jistě ocení přepínače a vypínače jako ve stíhačce či možnost změny barvy ambientního osvětlení (kliky, odkládací přihrádky, osvětlení řadící páky apod.).

Působivá jsou sedadla, líbí se mi nejen svým čalouněním, ale i tvarem, ačkoliv by jim výraznější boční vedení neuškodilo. Líbí se mi také dvě – sice nepraktická, ale zajímavá – samostatná zadní sedadla. Místa je na všech sedadlech dostatek, na ta zadní se však díky pouze trojici dveří hůře nastupuje.
Testovaná konfigurace nabízela nejsilnější z naftových motorů ve verzi Cooper SD, Jde o turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr s výkonem 105 kW/143 koní a s točivým momentem 305 Nm. Takové hodnoty už dnes nikoho neohromí a autu bůh ví jakou dynamiku neudělují. Rychlosti a pružnosti nakonec nepomáhá ani pohon všech kol All4 či automatická šestistupňová převodovka Steptronic. Díky automatu je zrychlení z 0 na 100 km/ dokonce o 0,2 s pomalejší (9,3 s) než s manuálem (9,1 s). Na běžný přesun však tento motor bohatě postačí, jen je trochu hlučnější.
Převodovka ale auto nejen zpomaluje, ona řidiče i trápí. Je totiž pomalá, drží motor často ve vysokých otáčkách a při přeřazení občas cuká. Pokud byste ji chtěli napovědět, aby přeřadila na jiný převodový stupeň, ta možnost tady je. Můžete standartně páku voliče přesunout do manuálního režimu a nebo zatáhnout za pádlo… Moment, tady vlastně žádná pádla nejsou! Tady jsou na volantu tlačítka jako v předchozí generaci Porsche 911. Obě tlačítka fungují stejně a rychlostní stupně se mění jejich stiskem k sobě a nebo od sebe. Často se ale po jejich stisknutí nestane vůbec nic.

S manuální převodovkou by motor mohl fungovat mnohem lépe, minimálně by mohl působit agilněji a nedržet pořád tak vysoké otáčky, s čímž souvisí i spotřeba paliva. Ta se papírově s oběma převodovkami liší přibližně o litr na 100 ujetých kilometrů. Palubní počítač ukazoval na konci testu přibližně ještě o další dva litry více a průměrné hodnoty oscilovaly lehce nad 8 l na 100 ujetých kilometrů.
Podvozek je skvělý, auto v zatáčkách jistě drží a nenaklání se. To však platí jen na kvalitním povrchu. Tlumiče i pružiny jsou tvrdé, takže změní-li se silnice na nekvalitní – to v Čechách není problém… :( – Paceman občas odskočí. Podobné je to i ve městě na „kočičích hlavách“, kde si jízdu úplně užívat nebudete.
Přiznám se, že z kombinace motoru a převodovky testované verze jsem mírně rozladěn, věřím však tomu, že pokud by pod kapotou byla benzínová přeplňovaná jedna šestka z Cooperu S, která má výbušnost, zvuk a střílí do výfuku, šlo by o úplně jiné auto. Takhle jde o auto, které by mohla ocenit vaše partnerka, protože se v něm sedí výše, nemusí se řadit a působí stylově… Připravte se ale na základní cenu 790 400 Kč.
| Typ vozu: | Nový |
| Značka: | MINI |
| Typ: | Cooper SD Paceman |
| Motor: | řadový čtyřválec |
| Objem válců: | 1 995 ccm |
| Plnění motoru: | turbodmychadlo |
| Palivo: | nafta |
| Pohon: | ALL4 (4×4) |
| Výkon: | 105 kW/143 koní v 4 000 ot./min |
| Točivý moment: | 305 Nm v 1 750 – 2 700 ot./min |
| Zrychlení 0-100 km/h: | 9.3 s |
| Maximální rychlost: | 199 km/h |
| Převodovka: | automatická šestistupňová |
| Spotřeba paliva (l/100 km): | 7.4 / 5.0 / 5.9 |
| Délka: | 4 114 mm |
| Šířka: | 1 786 mm |
| Výška: | 1 518 mm |
| Rozvor: | 2 596 mm |
| Pohotovostní hmotnost: | 1 420 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 330 / 1 080 litrů |
| Ceník: | k nahlédnutí zde |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

