Test BMW 320d EfficientDynamics (AT)

Autor: Jan Karlík - 25. 9. 2016


BMW řady 3 prošlo nedávno lehkou modernizací. Po benzínovém a naftovém Touringu se dostáváme k sedanům. Famózní řadový benzínový šestiválec jste už také mohli vidět, nyní testovaná verze je však z opačného spektra nabídky. Do testu přijíždí verze 320d, která ke svému jménu přidává ještě přídomek EfficientDynamics. Slibuje tedy podobnou spotřebu nafty na 100 km jako verze 340i pneumatik na sezónu.

Modernizace se z pohledu vnějšího designu soustředila de facto pouze na přední a zadní světla, potažmo jejich grafiku. Nově si můžete všimnout modifikovaných diodových kroužků angel eyes, které po vzoru nejnovějších designových směrů automobilky protahují světlomety blíže k typickým ledvinkám. Oproti předfaceliftované verzi je podsvětlení kroužků výrazně lépe udělané. A tento fakt platí také pro zadní světlomety, které jsou nyní hezčí. Používají výhradně LED technologii a díky nim je zadní část sedanu modernější a působí dospělejším dojmem.

Podobná situace panuje také v interiéru vozu. To znamená, že změn je opravdu minimum. Pokud jste strávili nějaký čas v předfaceliftované verzi, nemůže vás nic překvapit. Jedná se o útulný interiér, který je tak akorát malý, aby vám zprostředkoval ten správný kontakt s vozem, ale zároveň vás nebude nijak omezovat. To určitě platí pro řidiče a spolujezdce. Na zadní lavici bude situace stejná, nicméně pouze pro dva cestující. Pátý si v této třídě německých vozů tradičně neškrtne. Přestože je interiér příkladně zpracovaný, zejména s klasickým volantem (jako v tomto případě), už působí lehce zastarale. Vzhledem k tomu, že v tomto sestavení bude BMW řady 3 ještě nějakou dobu na trhu, při porovnání třeba s novou Audi A4 to může být problém.

test-bmw-06

Staří vozu můžete vidět také na jeho klíčku. Pokud nezvolíte žádnou výbavovou linii, celý klíč je z laciného černého plastu. Takové auto by si zasloužilo lepší řešení s kovovým bokem, který můžete znát z dražších modelů značky. Velkou radost vám však udělají sedačky. Jsou ukotvené příjemně nízko a vzhledem k jejich manuálnímu ovládání nabídnou překvapivě široký rozsah nastavení. Dofukovací bočnice jsou také výborné a na první pohled klasická sedačka nabídne překvapivě dobré boční vedení.

Verze 320d EfficientDynamics v útrobách vozu skrývá přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2.0 litrů. Naftový motor disponuje maximálním výkonem 190 koní (140 kW) a točivý moment o hodnotě 400 Nm je k dispozici od 1 750 do 2 500 otáček za minutu. To znamená že i taková ekonomická verze je schopná se dostat z 0 na 100 km/h za slušných 7,8 sekundy. Jak už vám z názvu může být jasné, tato verze však není o dynamických parametrech, ale spíše o efektivitě provozu. Na pomoc tomu BMW nasadilo modifikovanou automatickou převodovku. Ta je samozřejmě osmistupňová a vyrábí jí firma ZF. A stejně jako v převážné většině vozů portfolia značky, i v tomto případě funguje naprosto bezproblémově. Dále má řada 3 EfficientDynamics také přepracovanou aerodynamiku. Ledvinky jsou téměř ze 3/4 zakrytované, myslelo se také na negativní vlivy proudícího vzduchu v oblasti podvozku. Opět je vše zakrytováno.

test-bmw-42

S touto verzí jsou už od minulé generace nezapomenutelně propojeny také speciální disky kol. Speciální jsou zejména kvůli svému designu, který velkou část plochy opět zakrývá. To má samozřejmě příznivý vliv na spotřebu, těžko říci, jak velký. Nicméně poměrně velký, i když negativní, vliv to má na celkový design. Kola jsou zkrátka ošklivá a jejich průměr je na tuto třídu velmi podprůměrných 16 palců. Dobrou zprávou je fakt, že ani u této verze vám je nikdo nebude nutit a vy můžete zvolit jiné. Pokud však chcete argumentovat komfortem, bohužel ani v tomto případě to nebude přidaná hodnota. I já jsem se po konstatování prazvláštního designu těšil na extrémně komfortní svezení. Chyba lávky. Copak jsme snad zapomněli, že BMW používá run flaty? Takže i když si pořídíte BMW na 16“ discích, zejména na příčných a větších nerovnostech očekávejte jejich nepříjemný přenos do karoserie. Škoda.

Nicméně bavorské automobilce se u této verze podařilo dosáhnout toho, co v názvu slibuje. Tedy ne úplně doslova, na to už jsme zvyklí. Propagační materiály slibují kombinovanou spotřebu od 3,8 do 4,3 l/100 km. Realita byla po týdenním ježdění a téměř 1 300 km taková, že dálniční tempo odsávalo z nádrže 4,7 litrů na 100 ujetých kilometrů. Když se mi podařilo ve své motoristické duši najít ten poslední střípek ekojezdce, mezi městy se dá jezdit za 4,5 litru. Normální jízda s využíváním potenciálu motoru, který je poměrně slušný, znamenal spotřebu lehce přesahující 5 l/100 km. A to jsou na sedan střední třídy o hmotnosti 1,5 tuny vážně vynikající hodnoty.

test-bmw-28

A zejména kvůli tomu se tato trojka stala asi prvním vozem bavorské automobilky, ve kterém jsem převážnou část strávil v jízdním režimu Eco Pro. Právě v tomto režimu se totiž převodovka snaží co nejvíce šetřit palivo. K dispozici je tak režim plachtění a celkově má přeladěný software, takže odřazuje dost brzo. Na chabou odezvu na pedál plynu se dá zvyknout, pokud i své rozpoložení mysli nastavíte do režimu Eco Pro. Jedinou věcí, která vám tak nakonec může vadit, je přeposilované řízení, které je kolem středové polohy až moc letargické. Bohužel velké změny nepřijdou ani v režimech Comfort či Sport. V nejsportovnějším režimu přibyde celkem zbytečná a navíc umělá tuhost. Pokud se chcete svižněji svézt, režim Comfort bude ve výsledku asi nejlepší volbou.

Faceliftované BMW řady 3 se změnilo jen málo. Jemné retuše zevnějšku vozu velmi prospěly, zejména pokud se budeme bavit o zadní části. Nové světlomety jsou krásné. BMW se drželo receptu, že co je dobré, není třeba měnit. Pokud chcete jistou nadčasovost také pro interiér, pořiďte si kožený volant s logem M, vypadá daleko lépe, ale zejména se výborně drží. Tento je příliš tvrdý a textura kůže není hezká. BMW 320d EfficientDynamics se drží svého původního receptu a nabídne velmi slušnou spotřebu. A to i v případech, že se nebudete o hospodárnou jízdu nějak extra snažit. Verze EfficientDynamics startuje na částce 1 076 608 Kč, což je totožná částka, za jakou je nabízena klasická verze 320d. A to je zajímavý marketingový krok, který vám při výběru může vsadit brouka do hlavy.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,320d EfficientDynamics
Motor:,vznětový čtyřválec
Objem válců:,1 995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,140 kW/190 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.7 / 3.7 / 3.9
Emise CO2:,102 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4 624 mm
Šířka:,1 811 mm
Výška:,1 429 mm
Rozvor:,2 810 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,480 litrů
Ceník:,ke stažení ZDE
[/table]

Štítky: , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru