Sníh a mráz u nás dávno udeřil a dnes se z oblohy sypal sníh nejvíce za celou zimu. S tím souvisí i naše dnešní téma.

Všichni víme, že se na silnicích zejména v zimě máme chovat obezřetně a musíme jezdit mnohem opatrněji. Víme ale také, jak se chovat ještě před tím než vůbec vyrazíme na cestu? Někteří ne, bohužel.

Určitě jste to už někdy zažili. V klidu a v pohodě si jedete po silnici, když v tom, z ničeho nic, začne hustě sněžit. Tohle sněžení ale není zapříčiněno podnebím, ale nějakým „lenochem“, který si neometl 20 centimetrů sněhu ze svého vozu. V lepším případě akorát nic neuvidíte do té doby, než takto neočištěné auto předjedete. V horším případě mezi odletujícím sněhem může být kus ledu, který vám poškodí vůz nebo zapříčiní nehodu.

 

Nejhorší variantou může být to, když potkáte takto „neuklizený“ kamion s plachtovým přívěsem. Na takovém přívěsu může vzniknout kapsa, která se zaplní sněhem, případně tento sníh přemrzne a stane se z něj led. Takový kus ledu je pak smrtící a naprosto nevypočitatelnou hrozbou pro ostatní účastníky provozu. Díky rychlosti, brzdění, aerodynamice nebo odstředivým silám v zatáčkách se kus ledu může kdykoliv utrhnout a může způsobit velké škody na majetku nebo zdraví. Ovšem tento problém se netýká jen kamionů s plachtovým přívěsem, jedná se i o pevné přívěsy, autobusy a dodávky.

Sníh na střeše neohrožuje jen řidiče ostatních aut, ale zejména ve městech to může být nebezpečné. V zatáčce může sníh odletět na chodce nebo při brzdění zasype čelní sklo tak, že řidič nic neuvidí a nehoda je hned na světě.

Dá se říci, že v plné míře odpovídá řidič za stav vozidla a jeho náklad, byť je sníh a led nedobrovolným nákladem, stále je nákladem a pokud ho přesto řidič chce vozit, musí jej řádně „zabezpečit“ nebo odstranit, aby jej za jízdy neztrácel a neohrožoval ostatní.

Za bílou čepici na střeše auta může Policista udělit až dvoutisícovou pokutu na místě, protože odletující sníh může ohrozit ostatní účastníky provozu!

Další kastou jsou „průzoráři“. Už mnohokrát jsem se tu zmiňoval o tom, jak je dobré mít náležitý výhled z vozu. Tito lidé, kvůli ušetření 2 minut a své lenosti riskují svůj život i životy ostatních lidí. Běžná praxe takových lidí je totiž oškrábat 20 x 10 centimetrů zamrzlého čelního skla a v tom ideálním případě si ještě očistí i část předních bočních oken (aby alespoň viděli do do zrcátek). Rozjedou se a za jízdy čekají, až jim skla rozmrznou.

Za omezený výhled z vozu je také pokuta až dva tisíce korun. Vyškrabávání „tankistických průzorů“ v ledu a sněhu na oknech je velmi nebezpečné, protože z auta rozhodně není takový výhled jaký být musí. Omezený výhled také může být brán jako přitěžující okolnost v případě dopravní nehody.

-TJ-