Přestože je leden v truckracingu považován za měsíc pomalého probouzení, „válčí“ Buggyra prostřednictvím vlastních motorů Gyrtech na slavném Rallye Dakar. O agregáty ve vozech tria Kolomý, Spáčil, Vrátný se s péčí sobě vlastní stará technický ředitel Buggyry Robin Dolejš. Podívejte se, jak prozatimní průběh Rallye Dakar vidí.

  • Před odletem ses těšil na hezkou dovolenou, protože motory jsou natolik prověřené testováním, že všechno půjde hladce. Do jaké míry se naplnila tvá odpověď?
    Dovolenou si skutečně představuji úplně jinak. Nejdůležitější ovšem je, že motory drží. Bohužel, jsem tady na tři agregáty sám a postrádám podporu mechaniků, na kterou jsem zvyklý ze závodů. Ale, jak jsem říkal, motory drží a jedou a to navíc i docela rychle.
  • Dakar se vyznačuje různorodými povrchy a podmínkami, motory Gyrtech ovšem zatím prokazují svou světovost. V čem spočívá základ úspěchu?
    V poznání konstruktéra, že není snadných etap. Cílem pořadatele je brutální a pokud možno co nejrychlejší selekce startovního pole. Dojet mohou ti nejlepší, nejzkušenější a taky nejšťastnější. Takže se jedou dlouhé úseky s plynem na podlaze, potom bojuješ s teplotami kolem 50 stupňů Celsia. Pak přijde na řadu trialová část se spoustou kamení. Stačí jedna sekunda a je po Dakaru. Základním předpokladem úspěchu je štěstí a nesmrtelná technika, která dokáže přežít s minimálním servisem.
  • Takže testování není od věci, holá pravda se ovšem ukáže až na Dakaru?
    Testování má nezpochybnitelný význam. Každopádně, každý večer porovnám telemetrická data z testování s těmi, kterých jsme dosáhli na Dakaru. Vychází z toho, že při testování nedostává motor zabrat ani z poloviny, jako na závodě.
  • Existuje nějaká komunikace mezi tebou a piloty v tom smyslu, jak se v dané etapě vzhledem k jejímu profilu „chovat“ k motoru a vůbec celému autu?
    Hlavně se snažím všechny krotit, aby se někde na trati nezabili. Shodneme se na tom, že motor má rezervy, nicméně ještě s ním nemáme patřičné zkušenosti, takže je potřeba závodit s rozvahou. Martin Kolomý má na to vyhrávat etapy, možná i celý Dakar. Jezdí hlavou, komunikace s ním je zcela bezproblémová, respektuje moje názory. Disciplinovaností mě mile překvapil Marek Spáčil. Jede na jistotu, těží z nejmenšího počtu defektů. Navíc tady prokazuje i velký smysl pro fair play.
  • Martin Kolomý je zatím na skvělém třetím místě. Začíná se už taktizovat ohledně udržení této pozice, nebo Martin míří ještě výše?
    Jak jsem už řekl, Martin jede hlavně hlavou. Uvědomuje si, že nemá zase až tak velké zkušenosti, proto nejezdí na samé hraně, přestože má na to být rychlejší, než stroje Iveco či Kamaz. Přišlo mi docela vtipné, když nějaký ruský novinář psal, že jakýsi venkovan z Česka konkuruje profesionálním týmům.
  • Jaké budou, co se náročnosti týče, další etapy?
    To nejhorší nás čeká. K tomu nutno přičíst opotřebovanost lidí i techniky. Riziko lidského selhání nebo neřešitelné technické závady je den ode dne vyšší.
  • Již v polovině závodu lze říci, že motory Gyrtech udělaly díru do světa. Registruješ zvýšený zájem?
    Pravda je taková, že v bivaku jsou naše motory předmětem rozhovorů. Zatím jsem ale nic neřešil, není prostě čas. Poslední dva dny jsem nespal. Buď jsme na cestě, nebo připravuji motory pro další etapu. Kromě toho nás čeká druhá půlka.

Tisková zpráva/-PS-