Se snižujícími se standardy ve spotřebách a zvyšujícími se cenami paliv automobilky pokukují po možnostech jak vyrobit svá auta ještě spořivější, ale některé z nich nechtějí produkovat pouze hybridy. Je dlouho známo to, že čím je auto těžší, tím větší má spotřebu. Díky tomu vídáme v automobilovém průmyslu čím dál tím častěji materiály jako hliník či uhlíková vlákna. Nyní se však výrobci poohlížejí jak ušetřit hmotnost také třeba na oknech. Nahradí sklo polykarbonátem?

V dnešní době váží sklo v průměrném autě zhruba 50 kg, nicméně pokroky ve výrobě polykarbonátů mohou toto číslo oříznout na méně jak polovinu! Fiat je jeden z prvních výrobců, který začal s plasty namísto skla experimentovat. Použil je na zadní čtvrtinová okna nad zavazadelníkem ve svém modelu 500L. Potřebného tvaru, odolnosti a nízké hmotnosti se dosáhlo díky teplu a tlaku při lisování dílu.

Mimo menší boční okna by se mohl polykarbonát využívat také na velké plochy panoramatických oken ve střechách vozů. Neočekávejte však, že v blízké budoucnosti narazíte na plast místo čelního skla nebo dveřních oken. To kvůli bezpečnostním standardům. Polykarbonát se totiž zatím nerozbíjí jako sklo, což by mohlo zapříčinit stižené podmínky při záchraně obětí havárií.

 

Polykarbonát však má kromě bezpečnosti ještě pár dalších nevýhod. Jedou z nich je nyní i cena. Přestože si výrobci uvědomují, že by se díky ušetření hmotnosti uspořilo palivo, zatím se používání plastů místo skla finančně nevyplatí. Dalšími problémy jsou: ne tak velká odolnost proti poškrábání jako má sklo či barevná nestálost, resp. čirost při pravidelném vystavování ultrafialovému záření. To jsou celkem zásadní komplikace, když si uvědomíme, že auto se většinou požívá venku. 🙂

Co říkáte, měly by se automobilky zaměřit více na vývoj plastových skel a jejich používání? Nebo se vám to zdá jako zbytečná vymoženost doby plastové?

 

-TJ-