Noví pomocníci od Fordu: asistenční systém pro jízdu v koloně a parkovací asistent druhé generace

Autor: Pavel Srp - 28. 6. 2012


Ford Motor Company vyvíjí inteligentní jízdní technologie nové generace, určené k naplnění budoucích potřeb dopravy, ovlivněných rychlým nárůstem urbanizace a růstem populace na celém světě.

Vize „Plán mobility“, již počátkem tohoto roku nastínil výkonný předseda Ford Motor Company Bill Ford, definuje počátek uvažování společnosti o tom, jak bude doprava vypadat po roce 2025 a jaké technologie, obchodní modely a strategická partnerství budou zapotřebí v souvislosti s očekávaným růstem populace a sílící urbanizací.

Asistent pro jízdu v koloně

Asistenční systém pro jízdu v koloně je inteligentní jízdní technologie, kterou společnost Ford vyvíjí pro použití ve střednědobém horizontu (mezi lety 2017 a 2025). Pomocí radaru a kamery umožňuje automobilu udržovat stejnou rychlost jízdy a stejný jízdní pruh jako ostatní vozidla v dopravním proudu.

„Řidiči dnes tráví přibližně 30 procent času jízdou v hustém provozu,“ říká Joseph Urhahne z Evropského vývojového střediska Ford. „Asistent pro jízdu v koloně pomůže uvolnit napětí, jež řidiči při jízdě v koloně pociťují. A protože nová technologie umožní automobilu držet tempo s ostatními vozidly, může používání tohoto asistenčního systému vést i ke zkrácení kolon.“

Prováděné simulační studie prokázaly, že pokud je 25 procent automobilů na určitém silničním úseku vybaveno systémem umožňujícím automaticky udržovat rychlost podle vozidla před nimi, zkrátí se doba jízdy až o 37,5 %.

Asistent pro jízdu v koloně přizpůsobuje tempo jízdy vozidlu před sebou. V místech, kde nejsou přítomni chodci, cyklisté nebo zvířata a kde jsou jízdní pruhy zřetelně odděleny, navíc asistent udržuje vozidlo v patřičném pruhu.

Mnohé z technologií nutných pro správné fungování asistenčního systému pro jízdu v koloně jsou již k dispozici v aktuálních modelech Ford Focus, C-MAX a Grand C‑MAX. Nezávislé ovládání volantu je umožněno jak u automobilů vybavených aktivním parkovacím asistentem, tak u vozů se systémem pro automatické navrácení do jízdního pruhu. Tento systém také poskytuje kamerovou technologii potřebnou ke sledování pozice automobilu v jízdním pruhu.

Požadavku na schopnost asistentu pro jízdu v koloně automaticky regulovat rychlost vychází vstříc převodovka Ford Powershift, stejně jako adaptivní tempomat.

Asistent pro jízdu v koloně bude schopen reagovat na měnící se dopravní situaci před automobilem a informovat řidiče o jejím vývoji. Také bude obsahovat funkce, jež zajistí, že řidič zůstane pozorný a v kontaktu s řízením, i když bude asistenční systém aktivní. Řidiči samozřejmě zůstane možnost kdykoliv řízení znovu převzít.

Příčné parkování

Ford hodlá v nejbližších letech vylepšit svůj dnešní populární parkovací asistent, který řidiči výrazně usnadní podélné zaparkování, a doplnit ho také o funkci parkování příčného.

K identifikaci dostatečně širokého parkovacího místa bude systém používat ultrazvukové senzory a následně automobil vmanévruje na vybrané místo s využitím elektromechanického posilovače řízení.

Aktivní parkovací asistent lze zapnout stiskem tlačítka na středové konzole. Jakmile systém nalezne vhodné místo k zaparkování, upozorní řidiče akustickým i vizuálním signálem, aby zastavil. Řidič poté bude instruován, aby zařadil zpětný chod a ovládal spojku a brzdy, zatímco o ovládání volantu se postará elektronika.

Případné překážky, které by řidič nemusel ze svého místa při couvání zpozorovat, spolehlivě odhalí zadní parkovací senzory.

Pokud na místě nebude dostatečný prostor k dokončení parkovacího manévru na první pokus, může systém řidiče požádat, aby podle potřeby popojel dopředu či dozadu. Jakmile bude automobil perfektně zaparkován, řidič obdrží informační signál.

„Klíčové je, že všechny technologie potřebné k tomu, abychom pro zákazníky společnosti Ford připravili nový aktivní parkovací asistent, již máme k dispozici,“ uvádí Thomas Lukasziewicz, vedoucí Evropského vývojového střediska Ford. „Systém bude prospěšný pro naše zákazníky i pro všechny ostatní účastníky silničního provozu. Díky tomu, že parkování bude prostorově úspornější, zůstane ve výsledku víc parkovacích míst pro všechny.“

Plán mobility

Bill Ford představil základy „Plánu mobility“ ve svém příspěvku na kongresu Mobilní svět, jenž se odehrál v únoru 2012 v Barceloně. Výkonný předseda společnosti Ford a pravnuk Henryho Forda tak učinil na základě předpovědí uvádějících, že během první poloviny 21. století vzroste počet automobilů na silnicích ze současné jedné miliardy na dvojnásobek až čtyřnásobek.

„Stále více budeme automobily chápat jako pojízdné soubory senzorů, které aktivně předcházejí kolonám i dopravním nehodám,“ řekl Bill Ford na kongresu Mobilní svět. „Jsem přesvědčen, že mnohé z nových funkcí automobilů uvedeme do reality ve střednědobém horizontu, protože jejich prvotní verze jsou již vyvíjeny a mnohdy i testovány.“

Mohutné dopravní zácpy jsou už nyní běžnou realitou v mnoha zemích světa. V Sao  Paulu se pravidelně tvoří kolony přesahující 160 kilometrů a průměrná doba denního dojíždění se pohybuje mezi dvěma a třemi hodinami. Navzdory tomu tamní prodeje automobilů meziročně vzrostly o 7,5 procenta. V Číně byla v roce 2010 zaznamenána nejdelší dopravní zácpa, trvající 11 dní.

Problém se však neomezuje pouze na rozvíjející se trhy. Podle odhadů budou kolem roku 2025 dopravní zácpy jen v Anglii způsobovat ekonomické škody za 26 milionů eur ročně. A aby bylo možné udržet v běžném chodu německé město s populací 300 tisíc obyvatel, je zapotřebí denně rozvézt náklad asi 1000 kamionů.

Tím více je třeba soustředit se na vývoj asistenčních systémů, jak to dělá právě Ford.

 

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru