Nová třída A signalizuje na první pohled design a dynamiku a v porovnání s předchůdcem se přikrčuje k silnici s výškou o 18 centimetrů nižší. Po celém světě s nadšením přivítaný radikální styl představený na studii „Concept A-CLASS“ byl důsledně přenesen do sériové výroby, aby vzhled nové třídy A odpovídal nové designérské strategii značky Mercedes-Benz. Výsledkem je tzv. dvouprostorový design s mimořádně svébytným charakterem, jehož sportovně emocionální exteriér a interiér vyvolává dojem mimořádně vysoké kvality.

„Výzva realizovat nový dynamický styl značky Mercedes-Benz v kompaktní třídě se pro nás stala zdrojem velkého potěšení,“ vysvětluje Gorden Wagener, šéfdesignér značky Mercedes-Benz. „Žádný vůz v tomto segmentu není tak progresivní jako třída A. Pro Mercedes typické jsou plastické tvary třídy A. Charakterové linie speciálně na bocích propůjčují třídě A strukturu a napětí. Nový dynamický styl lze na první pohled zažít i v interiéru.“

Přesně definované hrany a pevně napjaté plochy určují vnější design nové třídy A. Střídání konkávních a konvexních ploch vytváří charakteristickou hru světla a stínu zejména na bocích a utváří vzhled vozu.

 

Pro sportovně dlouhou příď je typický výrazný šípovitý tvar, dále svébytné světlomety, maska chladiče s centrální hvězdou a dvojitými lamelami vlevo i vpravo od hvězdy, jakož i přídavné boční otvory pro přívod vzduchu. Kapkovitá linie „Dropping Line“ probíhá na bocích vozu a vychází z oblasti přídě. Tvary světlometů a realizace světelných funkcí v jejich vnitřní konstrukci jsou zásadní součástí konceptu designu.

Uspořádáním světelných modulů a diod LED za krycím sklem světlometu byl u světlometů pro denní svícení a ukazatelů směru realizován charakteristický náznak „pochodně“. K tzv. „pochodni“ patří moduly LED světlometů pro denní svícení nad charakterovou linií ve světlometu a zdroje světla pro ukazatele směru. Tento světelný znak je určující pro energický pohled, a tím i pro novou mladistvou tvář Mercedesu.

U střechy je nápadná perfektní souhra dynamických tvarů a excelentní aerodynamiky. Střecha má hladký a pevně napjatý povrch. Její silueta plynule přechází do nízkého zakončení střechy. Střešní spoiler, do něhož jsou neviditelně integrovány všechny antény, vytváří v dalším průběhu ploch sportovní akcent a strukturuje střešní partii. Spodní linie bočních oken stoupá klínovitě vzhůru. Smyslně plasticky vymodelované boky a markantní linie strukturují profil vozu. Přední strukturální kapkovitá hrana nad blatníkem spadá jako tzv. „Dropping Line“ v mírném oblouku dolů směrem k zádi. Mohutně vymodelované ramenní svaly nad zadní nápravou zdůrazňují charakter podobný kupé. Další linie směřuje vzletně vzhůru před zadním podběhem, kde jemně doznívá. Profil vozu získává díky těmto liniím větší hloubku a dynamiku. Dynamické obložení bočních prahů uzavírá spodní část tělesa karoserie a propůjčuje mu protaženou lehkost.

Na zádi zdůrazňující šířku vozu se střídají konvexní a konkávní plochy a hrany. Zadní svítilny protahují svalnatá ramena až k zádi a zdůrazňují svým horizontálním uspořádáním mohutnou šířku. Funkce osvětlení jsou realizovány světlovody a moduly LED. I zde je patrná mimořádná souhra designu s aerodynamikou. Povrch zadních svítilen je zajímavý nejen svými tvary, ale zároveň zlepšuje také obtékání vozidla definovanými odtokovými hranami v zadní části.

Interiér

Výchozím bodem pro design interiéru byla interiérová skulptura „Mercedes-Benz Aesthetics No. 2“, která přitáhla v lednu 2011 na autosalonu v Detroitu pozornost k novému designérskému stylu Mercedesu také v interiéru. První konkrétní realizaci, kterou vytvořilo ještě studio Mercedes-Benz Advanced Design v severoitalském Como, ukázala pak v dubnu 2011 studie „Concept A-CLASS“.
„U třídy A pokračuje inspirace designem letadel,“ vysvětluje designér Jan Kaul. „Přístrojová deska je jasně rozčleněna do horní části ve tvaru profilu křídla a atleticky navržené spodní části. To vyvolává dojem, jako by se horní část opírala o sval.“

Metoda výroby tohoto „svalu“ připouští vytvářet různé, na dotyk měkké povrchové struktury. Vznikla tak možnost dosáhnout povrchů s různým vzhledem, které umožňují atraktivní hru světla díky trojrozměrným strukturám v oblasti fólií.

„Interiér třídy A je doslova skokem v oblasti kvality – jak z hlediska použitých materiálů, tak i důsledností designu,“ říká Kaul. Oba cíle byly realizovány svébytným designem a možnostmi kombinací vybraných vysoce kvalitních materiálů. Všechny plochy ozdobných prvků jsou galvanizovány, a vyznačují se tak skutečným kovovým povrchem, který je i chladný na dotyk. Jejich provedení přesvědčí mimořádnou pozorností věnovanou i těm nejmenším detailům a působí jako z jednoho kusu.

Do přístrojové desky je integrováno pět kruhových výdechů ventilační soustavy. „Působí jako lesknoucí se drahokamy a podtrhují vysokou kvalitu interiéru,“ vysvětluje Kaul. Vnější prstence kruhových výdechů mají kvalitně galvanizovaný povrch. Směr proudění lze měnit pomocí vloženého prvku, který připomíná turbínu letadla a prozrazuje pozornost věnovanou detailům. I tento prvek má galvanizovaný povrch v odstínu stříbřitého chromu. Kryt volně stojícího displeje má povrch s černým klavírním lakem a stříbrný rámeček po obvodu, který plynule navazuje na okolní plochy.

Panel sdružených přístrojů je tvořen dvěma velkými kruhovými přístroji, do nichž je ještě vložen vždy jeden malý kruhový přístroj. Ručičky ukazují v klidové poloze dolů na 6 hodin. Ozdobné pruhy na ručičkách jsou bílé, ovšem ve sportovních výbavových liniích, jako je Urban a AMG Sport, jsou červené. Stupnice přístrojů sportovních výbavových linií a paketů mají stříbrný povrch se vzhledem cílové vlajky se šachovnicí. Tříramenný volant je nabízen s 12 tlačítky a galvanizovanou ozdobnou sponou.

Strop, středová konzola a uspořádání prvků odpovídají poznatkům expertů značky Mercedes-Benz na ergonomii, o čemž svědčí stropní konzola, spodní ovládací panel, ovládací panel klimatizace, odkládací přihrádky, ovládací otočné tlačítko a loketní opěrka.
Velký výběr potahů sedadel z hlediska materiálů (např. kůže, tkanina, Artico/tkanina), barevných kombinací a designu vytváří široké pole pro individualizaci interiéru. Pro všechny výbavové linie a pakety jsou na přání k dispozici sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Sportovní charakter sedadel podtrhuje otvor mezi horní hranou opěradla a opěrkou hlavy. Tento otvor je na zadní straně předních sedadel opatřen rámečkem v odstínu stříbřitého chromu a ve spojení s paketem osvětlení, dodávaným na přání, může být doplněn dekorativním osvětlením.

Designér Jan Kaul to stručně shrnuje: „Pokud byste si do třídy A sedli se zavřenýma očima, nikdy by Vás po jejich otevření nenapadlo, že sedíte v automobilu kompaktní třídy.“

Kompletní ceník k nové třídě A je ke stažení TADY.

Fotogalerie ke slavnostnímu zahájení prodeje v ČR, pátek 15.6., Mercedes Forum, Praha 4 – Chodov:

Tisková zpráva/-PS-