V tomto seriálu na téma „Jak rozhýbat auto“ bych Vám rád představil různé druhy pohonů, které se v dnešní době, ať více či méně častěji, využívají v automobilovém průmyslu.

Existuje plno způsobů jak rozpohybovat automobil. Občas se může stát, že jsme nuceni rozhýbat neposlušné auto tlačením, tažením nějakým tažným zvířetem a nebo v horším případě, ve vzteku, svržením ze skály do nějaké propasti. Ovšem dnes bych chtěl pohovořit o mnohem běžnějších způsobech jak auto uvést do pohybu.

Zdaleka nejstarší typ pohonu užitý v „automobilismu“ byl již v roce 1769 parní stroj, parnímu stroji patřily ještě i počátky 19. století. Teprve až v pozdějších letech 19. století se začaly objevovat první výbušné a spalovací motory. V roce 1886 byly postaveny první automobily poháněny benzínovými motory a o několik let později i vznětovými motory. Právě v těchto okamžicích se začala psát automobilová historie tak, jak ji známe dnes.

 

Až technologický rozvoj ve 20. století umožnil využívat potenciál spalovacích motorů naplno. Došlo k rozsáhlým modernizacím a zefektivňování zážehových i vznětových motorů. Začaly se v autech efektivněji využívat plyny LPG a CNG jako palivo. Dnes se již dostávají do povědomí více než kdy jindy i alternativní pohony – například elektrické, vodíkové nebo hybridní – přestože existovaly již před více než 100 lety, teprve přelom 20. a 21. století umožnil využívat tyto způsoby pohonu opravdu efektivně.

 

-TJ-