Znám dost lidí, kteří když mají vybrat pneumatiky, tak tento problém moc neřeší. Zajedou do pneuservisu, ukážou technikovi velký „techničák“ a řeknou „potřebuji nové pneumatiky v tomhle rozměru“, protože o pneumatikách vědí snad jen to, že se nasazují na kolo. To je ovšem špatně! Alespoň základní znalosti o pneumatikách, jsou součástí řidičské gramotnosti a tímto článkem bych rád znalosti o pneumatikách vylepšil.

Pneumatika je většinou vzduchem plněná součást kol a je nasazena na vnějším obvodu kola. Zajišťuje přenos sil mezi koly a vozovkou, také funguje jako odpružení. Nejběžnější pneumatika v automobilismu je bezdušová, občas jsou k vidění i se vzdušnicí, neboli „duší“, uvnitř pneumatiky. K výrobě pneumatik se nejčastěji používá vulkanizovaná guma, do které se přidávají různé příměsi. Patent na moderní vzduchem plněnou pneumatiku získal John Boyd Dunlop již v roce 1888.

Rozměr pneumatiky je základní informace, kterou je třeba dodržet při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „185/60 R14.

 

– Číslo „185“ udává šířku pneumatiky v milimetrech.
– Hodnota „60“ prozrazuje profil pneumatiky, jedná se o procentuální vyjádření výšky bočnice pneumatiky, tedy o 60% ze 185 mm, což je asi 111 mm.
– Písmeno „R“ značí radiální konstrukci pneumatiky.
– Hodnota „14“ udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Tato hodnota je vyjádřena v palcích (1“ = cca 2,54 cm).

Na jedné nápravě vždy musí být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.

Další hodnoty, které najdeme na pneumatice, jsou nosnostní a rychlostní index. Tyto parametry jsou obvykle za rozměry, celé označení tedy vypadá např. takto: 185/60 R14  82 T.

– Číslo „82“ značí nosnostní index, tedy jedna pneumatika může být zatížena max. 470kg. Vždy se podívejte do velkého technického průkazu na nosnostní index a nikdy nepoužívejte nižší.
– Písmeno „T“ značí rychlostní index (max. 190 km/h), může se skládat z jednoho až dvou písmen. Indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut, aniž by vzniklo nějaké nebezpečí.

Existují také různé typy dezénů: symetrický, asymetrický a směrový.

– Symetrický můžeme umístit na automobil na libovolnou pozici.
– U asymetrického se vnitřní strana dezénu liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. U asymetrické pneumatiky je vždy onačena vnitřní (INSIDE) a vnější (OUTSIDE) stranu, kterou je třeba při montáži dodržet.
– U směrového dezénu musíme vždy dodržet směr otáčení, který je vyznačen na bočnici pneumatiky (ROTATION + šipka).

Dále na pneumatice můžeme najít datum výroby, tzv. DOT. První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označují rok. Např. „DOT 0911“, vyrobeno devátý týden roku 2011.

Vyrábí se také pneumatiky určené speciálně pro zimní období. Tyto pneumatiky se většinou značí M+S nebo MUD+SNOW.

Obecně lze říci, že pokud dlouhodobě poklesne teplota pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší jak +7 °C, zimní pneumatiky se kvůli svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné opět nasadit letní pneumatiky.

Kromě zimních a letních pneumatik existují také pneumatiky pro celoroční použití, které není třeba přezouvat, ale nevýhodou je to, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-TJ-