Pokud si koupíte nové i jakékoliv starší auto, musíte si sjednat odpovědnost za škodu z provozu motorových vozidel nebo také všeobecně nazývané jako povinné ručení. Už z názvu je patrné, že se jedná o povinnost, kterou ukládá zákon. Ještě než si auto pořídíte, musí tedy první cesta vést do pojišťovny a pak si auto koupíte a teprve potom s platným povinným ručením můžete navštívit pracoviště evidence vozidel. Obrácený postup možný není.

Pokud poté povinné ručení nezaplatíte či zrušíte, protože je to „škoda peněz“, nemusí se vám to vůbec vyplatit. Pominu-li situaci po havárii, kdy poškodíte někoho jiného, zcela určitě se po čase ozve Česká kancelář pojistitelů a bude vymáhat příspěvek do Garančního fondu za provozování vozidla bez povinného ručení. Pro osobní auto je příspěvek stanoven na 50 (resp. 70 Kč dle objemu motoru) za každý den bez pojištění.

Jinak už je to s havarijním pojištěním. To povinné není, ale ani není „za hubičku“ a pro některá auta se vůbec nevyplatí. Z tohoto pojištění je možné nárokovat škody, které neúmyslně způsobíte na vlastním automobilu, krádež vašeho automobilu případně jeho živelní poškození nebo zničení. Při zvažování, nakolik se havarijní pojištění vyplatí či nikoli, by měl také každý rozlišovat, jaké by nastalo plnění v případě „totální škody“, kdy auto už nemá smysl opravovat, nebo „částečné škody“, kdy se vozidlo ještě opravovat vyplatí. Základním (ovšem ne jediným) kritériem pro uzavření havarijního pojištění je výše pojistného, jednodušeji řečeno cena. Výši pojistného ovlivňuje kromě ceny auta zejména forma a úroveň zabezpečení a také spoluúčast. Zabezpečením se rozumí například mechanické zamykání řadicí páky, aktivní vyhledávací systémy nebo třeba i tzv. vypískování skel (na každém skle vozu je VIN). Spoluúčast je částka, kterou se pojištěný podílí na vzniklé škodě, tzn. je to částka, kterou mu pojišťovna nebude z výše škody hradit.

 

Specifickou a bohužel nedoceňovanou součástí kvalitního pojištění auta jsou asistenční služby, které v základním pojetí jsou u pojišťoven zdarma součástí každé uzavřené pojistné smlouvy jak u havarijního pojištění, tak u povinného ručení. To ovšem neznamená, že u každé pojišťovny získáte v základu stejné výhody. Je nutné si podmínky pro poskytování asistenčních služeb pročíst a zvážit jejich dostatečnost pro vaše potřeby. Snad každá pojišťovna nabízí za příplatek několika stokorun asistenční služby rozšířené. Zdarma obdržíte asistenční služby s omezeným finančním limitem v omezeném rozsahu, zejména pak : příjezd a odjezd asistenční služby, oprava auta při poruše na místě, odtah auta, vyproštění vozidla nebo jeho úschova. V rámci rozšířené asistence jsou v nabídce nejen zvýšené finanční limity ale i například pomoc při nedostatečném množství paliva v nádrži, vybití baterie, poškození pneumatik, ztrátě klíčů nebo při přečerpání paliva při jeho záměně. Zajímavým a vhodným doplněním může být i telefonické tlumočení při havárii či poruše v zahraničí, doprava řidiče do autopůjčovny a zapůjčení náhradního vozidla, úhrada kauce při zadržení, vazbě či uvěznění v zahraničí, zprostředkování finanční hotovosti při nedostatku hotovosti na území jiného státu nebo třeba náhradní řidič v případě úrazu či hospitalizace řidiče. Pojišťovny svoje nabídky asistenčních služeb průběžně upravují a aktualizují. Věnujte proto pozornost této zdánlivě nezajímavé a na první pohled nedůležité součásti pojistného krytí vozidla. Věřte, vyplatí se to.

Pro ještě více informací nebo sjednání jakéhokoliv pojištění navštivte internetové stránky pojišťovacího makléře FINKAP s.r.o., který vám s případnými dotazy velmi rád pomůže a poradí.

 

-PR-