Ford B-MAX: A kde má B sloupek???

Autor: Pavel Srp - 14. 2. 2012


Ford vyvinul jedinečné řešení dveří, které se vyznačuje nevídaně snadným přístupem do interiéru. Z předností této novátorské koncepce těží připravovaný nový model B-MAX.

Systém nazvaný „Easy Access Door“ (dveře se snadným přístupem) integruje středové sloupky karoserie přímo do dveří tohoto všestranného automobilu. Na každé straně karoserie tak vzniká nástupní otvor o bezprecedentní šířce 1,5 m.

U vozů s konvenčními dveřmi bývá tato hodnota sotva poloviční. Například Opel Meriva se vzadu zavěšenými zadními dveřmi má nástupní otvor široký méně než 0,7 m.

„O takovémto řešení dveří sní designéři už celé roky,“ přiznává Stefan Lamm, ředitel exteriérového designu ve Ford of Europe. „My jsme ale tento koncept z nápadu v designérově skicáři dovedli až do stylového a všestranného produktu, který se už brzy objeví v showroomech. Dali jsme si za úkol přijít s novým pojetím malého vozu,“ dodal ještě Lamm. „Lidé ve velkých městech bojují s nedostatkem prostoru a my jsme pro ně chtěli najít nové řešení.“

Při vývoji konceptu strávil tým několik dní pozorováním řidičů v každodenních situacích, jako jsou cesty na nákup nebo vyzvedávání dětí ze školy, aby dokonale pochopil, co přesně zákazníci od svého kompaktního vozu potřebují.

Konstruktéři se potom pustili do navrhování bezpečného a praktického vozu, který by tyto potřeby splňoval. Přemístili vysokopevnostní strukturální prvky karoserie ze středových sloupků přímo do dveří, kde zajištují vynikající ochranu posádky, zejména v případě bočního nárazu.

V klíčových místech karoserie byly použity speciální druhy oceli, jež jsou až pětkrát pevnější než běžná ocel. Výsledkem je extrémně tuhá nosná struktura bez nežádoucího nárůstu hmotnosti.

V každém stadiu vývojového procesu se intenzivně analyzovalo a testovalo. Během tří let provedl vývojový tým více než tisíc detailních počítačových simulací k optimalizaci bočního nárazu. Každá simulace přitom trvala 24 hodin a vyžadovala výpočetní výkon odpovídající osmi výkonným PC. Tyto simulace byly následně ověřeny v sérii padesáti skutečných bariérových testů.

„Navrhli jsme karoserii tak, abychom využili všech předností nové koncepce dveří a přitom vytvořili pevnou, tuhou a lehkou konstrukci,“ řekl Darren Palmer, ředitel kvality produktového vývoje ve Ford of Europe. „Tuhá, stabilní karoserie je skvělá pro jízdní vlastnosti. B-MAX je zrovna tak pevný jako aktuální Fiesta a bude se zrovna tak dobře řídit.“

Interiér B-MAXu využívá v plné míře možností nového uspořádání dveří. Zadní sedadla a přední sedadlo spolujezdce lze sklopit a vytvořit tak velkou ložnou plochu, na kterou se vejde jízdní kolo nebo třeba naplocho balený nábytek.

„Díky této koncepci můžete nakládat bočními dveřmi opravdu velké předměty, dlouhé až 2,3 m,“ doplnil Ernst Reim, šéfdesignér interiérů ve Ford of Europe. „Představa cesty do obchodu s nábytkem nebo výletu na pláž se surfovacím prknem je najednou mnohem reálnější.“

Nový Ford B-MAX bude světové veřejnosti představen příští měsíc na autosalonu v Ženevě, prodávat se začne během roku 2012. Na českých silnicích se objeví na podzim letošního roku.

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru