Jak rozhýbat auto: Díl pátý – Downsizing

Autor: Tomáš Junek - 2. 2. 2012


Ptáte se, co tohle označení znamená? Je to anglické slovo a „modří už vědí“. Slovník Anglicko-Český říká: Snížit, zredukovat, zmenšit. Říkáte si, co to má co dočinění s pohony a motory v automobilech? Hodně, v posledních letech víc, než kdy dřív.

Teorie říká, že downsizing je zmenšování objemu motorů při zachování stejného výkonu. Dávno už neplatí hospodská poučka „objem ničím nenahradíš“. Větší objem motoru znamená i větší motor. Větší motor má větší celkovou hmotnost, tím pádem i větší setrvačné hmoty. Takový motor má nejen větší odpor setrvačnosti, ale i větší třecí odpory. Třecí odpor totiž souvisí s rozměry součástí. Řidič pak tyto nevýhody pozná ve zvýšené spotřebě paliva. Navíc vyšší ztráty a obtížnější kontrola spalování velkého množství směsi také vedou k vyšším emisím výfukových plynů, které se dnes tak moc snižují.

Jak tedy dosáhnout stejného výkonu při zmenšení objemu motoru? Řešení se přímo vybízí:

  1. Přeplňování: Nejčastěji turbodmychadlem, kompresorem nebo jejich kombinací. Zvýšení tlaku vzduchu na vstupu do motoru umožní nasátí většího množství směsi. V závislosti na plnicím tlaku může být výkon i více než dvojnásobný ve srovnání s motorem nepřeplňovaným o stejném objemu.
  2. Přímé vstřikování paliva: Umožňuje regulovat výkon nikoli jen kvantitou, ale též kvalitou směsi. Při malé zátěži motoru se pracuje s velmi chudou směsí. Díky tomu může být motor s větším objemem nahrazen menším, při srovnatelném výkonu a spotřeba může klesnout spotřeba o 5 – 40%
TIP: Čtěte test Nissanu Micra 1,2 1,2 DIG-S
TIP: Čtěte test Nissanu Micra 1,2 1,2 DIG-S

Jaké jsou tedy výhody menších motorů?

  • Již zmíněná nižší spotřeba
  • Menší hmotnost motoru, tudíž i celkové zatížení auta a následné opotřebení některých komponent
  • Jsou ekologičtější, vypouštějí menší množství výfukových plynů
  • Menší a lehčí motor nabízí snazší ovladatelnost a lepší dynamiku vozu
  • Většinou nižší náklady na servis (méně oleje, méně svíček,…..)

Přiznávám, že velkoobjemové motory mají stále své kouzlo. Obávám se, ať je příčinou cena paliva, která se blíží ke 40Kč za litr, nebo ekologie, na které nám rok od roku záleží čím dál více, že čas velkoobjemových motorů se chýlí ke konci.

Pár příkladů downsizingu:

 -TJ-

 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru