Nový Volkswagen Golf Variant – první oficiální fakta

Autor: Pavel Srp - 4. 3. 2013


Volkswagen na 83. Ženevském autosalonu představuje ve světové premiéře nový Golf Variant. Nejúspěšnější evropský výrobce automobilů rozšiřuje aktuální generaci bestselleru v kompaktní třídě o mnohostranné kombi. Stejně jako u klasického Golfu v provedení hatchback byla hmotnost verze Variant výrazně snížena. V porovnání s předchůdcem je nový Golf Variant až o 105 kg lehčí! Volkswagen nabízí poprvé v historii řady Golf Variant (rozpětí výkonů od 63 kW / 85 k do 110 kW / 150 k) speciální a extrémně úsporné provedení TDI BlueMotion. Golf Variant má v tomto případě výkon 81 kW / 110 k, je vybaven šestistupňovou mechanickou převodovkou a s průměrnou spotřebou paliva 3,3 l/100 km (emise CO2: 87 g/km) je nejúspornějším vozem Volkswagen Variant všech dob. Další ženevskou premiérou je Golf Variant 4Motion s pohonem všech kol, který bude k dispozici jako TDI ve dvou výkonových stupních 77 kW / 105 k a 110 kW / 150 k. Volkswagen připravuje navíc verzi Golf Variant TGI BlueMotion s pohonem na zemní plyn (CNG).

Nárůst objemu zavazadlového prostoru o více než 100 litrů

První generace kombi Golf Variant přišla na trh přesně před 20 lety. Od té doby bylo této praktické karosářské varianty prodáno více než 1,8 milionu exemplářů. Nový Golf Variant je všestranným vozem s elegantním designem, který kombinuje nízké hodnoty spotřeby paliva s dynamickými jízdními výkony, velmi vysokou kvalitou a praktickou variabilitou. V porovnání s předchůdcem se zvětšil objem zavazadlového prostoru z 505 litrů na pozoruhodných 605 litrů (do výšky horní hrany opěradel zadních sedadel). Při využití prostoru až k opěradlům předních sedadel a celé výšky interiéru až ke stropu nabízí nový Golf Variant zavazadlový prostor o objemu dokonce 1620 litrů (předchůdce: 1495 litrů). Délka zavazadlového prostoru až k zadní lavici činí 1055 mm, k opěradlům předních sedadel 1831 mm. V nejužším místě je zavazadlový prostor široký pozoruhodných 1003 mm a jeho práh je jen 630 mm nad zemí. Golf Variant je tedy díky těmto hodnotám skvěle připraven na většinu myslitelných přepravních úkolů. Výbava kombi poprvé zahrnuje kryt zavazadlového prostoru v podobě rolety s dvoustupňovým svinovacím mechanismem. Nepotřebnou roletu lze společně se síťovou přepážkou uložit pod podlahu zavazadlového prostoru. U nového modelu Golf Variant je nyní navíc možné nastavit výšku podlahy zavazadlového prostoru, případně panel podlahy aretovat v různých polohách nebo ho zcela vyjmout. Z důvodu ještě praktičtější využitelnosti bylo nově koncipováno také dálkové odjišťování opěradel zadních sedadel v zavazadlovém prostoru, i samotné sklápění opěradel. Další novinkou v zavazadlovém prostoru jsou čtyři háčky pro tašky.

Golf Variant působí ještě výrazněji

Exteriér modelu Golf Variant s vnější délkou 4562 mm (+307 mm v porovnání s hatchbackem) sleduje až po konec předních dveří precizní a suverénní linie hatchbacku Golf. Od střešních sloupků B nastupují ovšem cílené úpravy designu, které zvětšují vnitřní prostor a vytvářejí nejsvébytnější Golf Variant za celou dobu existence této modelové řady.

Výrazný střešní sloupek C se stal sloupkem D

Již vizuálně je při pohledu na záď zřejmé, že kombi je od začátku plánovaným členem modelové řady – nový model Variant nebyl odvozen od pětidveřové verze hatchback, nýbrž byl vyvíjen souběžně s ní. Proto má nový Golf Variant také mimořádně suverénní tvary siluety. Při vší svébytnosti je Variant zároveň okamžitě rozpoznatelný jako Golf. Designérům se totiž podařilo poprvé přenést do tvarového řešení verze Variant střešní sloupek D s tvarem napjatého oblouku jako u střešního sloupku C, jenž je pro klasický Golf tolik typický. „Třetí“ boční okno v této oblasti je přitom vizuálně součástí střešního sloupku D.

Kromě toho pokračuje tzv. charakterová linie, na rozdíl od klasického Golfu, i za zadními podběhy kol a je vedena přes celou záď. Tento design propůjčuje zadní partii ještě svalnatější vzhled. Dynamiku podtrhuje precizně vedená spodní linie bočních oken (zušlechtěná v nejvyšší výbavové linii chromovanou ozdobnou lištou), dlouhý pás bočních oken a dozadu mírně se svažující střecha zakončená střešním spoilerem. V důsledku toho je silueta nového modelu Golf Variant protaženější, exkluzivnější, silnější a sportovnější. Do siluety jsou ušlechtile integrovány podélné střešní nosiče, které se dodávají na přání nebo sériově v závislosti na zvolené úrovni výbavy.

Velmi sportovní charakter propůjčují novince značky Volkswagen pečlivě vyvážené proporce. V tomto ohledu získává Golf Variant vysloveně dynamické charisma díky rozvoru, který byl v porovnání s předchůdcem prodloužen z 2578 mm na 2637 mm, a přitažlivě krátkým převisům karoserie.

Typický Golf, i zezadu

Nové dvoudílné zadní světlomety modelu Golf Variant podtrhují rodinnou příslušnost k modelové řadě a značce. Do zadního výklopného víka integrované poloviny zadních svítilen jsou však větší než u hatchbacku a ve spodní části tvoří delší paralelní linii s grafickým ztvárněním zadního výklopného víka. Jasnou odlišností mezi „klasickým“ Golfem a kombi Golf Variant je navíc uspořádání prostřední části zadního výklopného víka a nárazníku. Zatímco registrační značka hatchbacku je umístěna na nárazníku, integrovali ji designéři v případě modelu Golf Variant podobně jako u předchozího kombi opět do zadního výklopného víka.

Golf Variant TDI BlueMotion s originálními rysy

Golf Variant bude nabízen ve výbavových liniích Trendline, Comfortline a Highline. Nový Golf Variant TDI BlueMotion bude k dispozici ve výbavové linii Comfortline. Model TDI BlueMotion se od ostatních verzí této modelové řady liší svým vzhledem i technikou. S průměrnou spotřebou paliva 3,3 l/100 km nejúspornější model této řady je zpředu rozpoznatelný podle částečně uzavřené masky chladiče. Vzadu prozrazují identitu modelu Golf Variant TDI BlueMotion aerodynamické plochy na krajích zadního okna. Úsporný model je kromě toho vybaven aerodynamicky optimalizovanými kryty spodní části vozu a podběhů kol, pneumatikami s mimořádně nízkým valivým odporem a má světlou výšku sníženou o 15 mm. Vpředu, vzadu a na bocích jsou navíc nápisy TDI BlueMotion. Karoserie může být na přání lakována exkluzivní metalickou barvou modrá „Clearwater“.

Se systémem Start-Stop a multikolizní brzdou

Stejně jako všechny nové vozy Golf je i Variant sériově vybaven systémem Start-Stop a režimem rekuperace. Jako první kombi na světě ve své třídě disponuje navíc novou multikolizní brzdou, která po nárazu vozidlo automaticky zpomaluje až do úplného zastavení, aby se zabránilo případným sekundárním kolizím. Již vstupní model má v sériové výbavě následující prvky:

  • Sedm airbagů
  • Elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka
  • Ukazatel venkovní teploty
  • Chromované rámečky kolem výdechů ventilační soustavy v interiéru
  • ECO-HMI (pokyny pro snížení spotřeby v multifunkčním ukazateli na přístrojové desce)
  • Elektronicky řízený stabilizační systém
  • Výškově nastavitelné sedadlo řidiče
  • Elektrické ovládání bočních oken vpředu a vzadu
  • Stěrač zadního okna s intervalovým spínáním
  • Automatická klimatizace „Climatronic“
  • 5″ dotykový displej TFT
  • Rádio FM/AM vč. slotu pro SD-kartu
  • Podélný střešní nosič
  • Výškově a podélně nastavitelný volant
  • Středová konzola s odkládací schránkou
  • Elektronická parkovací brzda s funkcí Auto Hold
  • Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS
  • Asymetricky dělená a sklopná opěradla zadních sedadel, s dálkovým odjišťováním
  • Elektromechanický posilovač řízení
  • Prachový a pylový filtr
  • Světlomety pro denní svícení
  • Zeleně tónovaná determální skla
  • Centrální zamykání s dálkovým ovládáním
  • Ochrana proti načerpání nesprávného paliva

Luxusní výbava pro kompaktní třídu

Jako novinka se bude pro nový Golf Variant na přání dodávat aktivní systém ochrany cestujících. V případě, že tento asistent rozpozná potenciální hrozbu nehody, napne automaticky bezpečnostní pásy řidiče a spolujezdce, aby bylo dosaženo nejlepší možné ochrany systémem airbagů a bezpečnostních pásů. Dojde-li k ještě kritičtější situaci, například s výraznou přetáčivostí nebo nedotáčivostí se zásahem ESC, zavře systém navíc boční okna (ponechá malou mezeru) a posuvné střešní okno. Při téměř zavřených bočních a střešních oknech mohou boční a hlavové airbagy poskytnout optimální oporu, a tím i nejlepší možný ochranný účinek.

Kromě toho bude pro verzi Variant nabízena velká škála nových systémů ze světa high-tech. Mezi ně patří rozmanité asistenční systémy, jako je Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, adaptivní tempomat ACC, asistent pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, rozpoznávání únavy řidiče, sledování dopravního značení, nejnovější generace parkovacího asistenta s automatickým řízením ParkAssist a automatizované přepínání mezi tlumenými a dálkovými světlomety Light Assist a Dynamic Light Assist. K tomu se druží další nové systémy, mezi něž patří progresivní řízení, volič jízdních režimů s až pěti programy („Eco“, „Sport“, „Normal“, „Individual“ a, v kombinaci s adaptivním tlumením DCC plus, které je pro Golf Variant nabízeno poprvé, „Comfort“), nově vyvinutá ergonomická sportovní sedadla (sedadlo ergoActive), v tomto segmentu rovněž nové tepelně a zvukově izolační sklo oken a nová generace informačních a zábavních systémů.

Informační a zábavní systémy

Všechny informační a zábavní systémy modelu Golf Variant mají sériově dotykový displej. Nová generace přístrojů je k dispozici v šesti modulárních stupních a se třemi různými velikostmi displeje s úhlopříčkami 5″, 5,8″ nebo 8″. Volkswagen přitom používá od displeje s úhlopříčkou 5,8″ senzory přiblížení. Jakmile se prst řidiče nebo spolujezdce přiblíží k dotykovému displeji, přejde systém automaticky ze zobrazovacího do ovládacího režimu. Kromě toho disponují displeje funkcí, která umožňuje stíracími pohyby procházet seznamy, nebo listovat obaly CD v hudební sbírce. Na přání je mimo jiné k dispozici highend audiosystém Dynaudio nebo dva typy telefonního rozhraní („Comfort“ a „Premium“).

Sedm přeplňovaných motorů s přímým vstřikováním

Podobně jako u modelu Golf s karoserií hatchback nalézají i v novém kombi Golf Variant uplatnění dvě kompletně nově vyvinuté generace motorů. Jak již bylo zmíněno úvodem, je všech sedm verzí vybaveno systémem Start-Stop (snižuje spotřebu přibližně o čtyři procenta) a režimem rekuperace (snižuje emise CO2 o cca tři procenta). V závislosti na zvoleném motoru přenáší hnací sílu v novém modelu Golf Variant pětistupňová nebo šestistupňová převodovka. Většinu motorů TSI a TDI lze kombinovat s automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Zážehové motory (TSI řady EA211) dosahují výkonu 63 kW / 85 k, 77 kW / 105 k, 90 kW / 122 k a 103 kW / 140 k. Úsporné jsou všechny motory modelu Golf Variant. Příkladem je 1.2 TSI BlueMotion Technology s výkonem 77 kW. Kombi poháněné tímto temperamentním motorem spotřebuje v průměru pouhých 5,1 l/100 km (DSG: 5,0 l/100 km), ale v případě potřeby dokáže jet rychlostí až 193 km/h.

Golf Variant je extrémně úsporně poháněn samozřejmě i novými vznětovými motory (TDI řady EA288). Trojice technicky vyspělých turbodieselů nabízí výkon 77 kW / 105 k, 81 kW / 110 k, resp. 110 kW / 150 k. Díky spotřebě 3,3 l/100 km si označení „úsporný“ zaslouží nejen verze TDI BlueMotion s výkonem 81 kW / 110 k a spotřebou 3,3 l/100 km, ale dokonce i TDI s výkonem 110 kW / 150 k a točivým momentem 320 N.m, které se s hodnotou 4,2 l/100 km blíží k magické čtyřlitrové hranici.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru