10 důležitých věcí co nevíte o automobilce Aston Martin + historické milníky značky

Autor: Anina Russová - 27. 1. 2013


Jak jsme slíbili v článku o představení nového modelu Vanquish v Dubaji, máme pro vás dnes 10 věcí, které jste nejspíš o automobilce Aston Martin nevěděli, a k tomu ještě několik historických milníků této automobilky.

10 věcí, které jsem o Astonu Martin (ne)věděli:

  1. Za celou dobu existence bylo použito 10 různých znaků automobilky. Ten aktuální je z roku 2003.
  2. Křídla ve znaku jsou převzata ze Starého Egypta. Tehdy je měl vyobrazen Skarabeus – brouk symbolizující převtělení.
  3. Za 100 let své existence automobilka vyrobila „pouze“ něco málo přes 60 000 sportovních vozů.
  4. To znamená, že více než 90% z nich je ještě pojízdných a v pořádku.
  5. Aston Martin vyrábí své vozy po celých 100 let pouze v 7 továrnách.
  6. Architektonicky neskutečně zajímavé ředitelství automobilky v britském Warwickshire letos oslaví 10 let existence.
  7. První klub majitelů a příznivců značky Aston Martin byl založen v roce 1935 v hotelu Grafton v Londýně.
  8. V současné době absolutně vyprodaný model One 77 je k dnešnímu dni nejexkluzivnější, nejsilnější a zároveň nejdražší model automobilky.
  9. Každý model One 77 trvalo vyrobit plných 2 700 hodin.
  10. Lakování jednoho vozu Aston Martin trvá 50 až 70 hodin.

Historická osa automobilky Aston Martin:

1913 – byla Robertem Bamfordem a Lionelem Martinem založena automobilka Aston Martin. Tehdejší sídlo měla na Fulham Road v Londýně.

1915 – byl zaregistrován a postaven první vůz této automobilky. Dostal jméno  „Coal Scuttle“ tedy něco jako „uhelák“ a poháněl ho vzduchem chlazený motor Coventry Climax o objemu pouhých 1 389 ccm.

1920 – byl představen druhý prototyp, tentokráte s motorem o objemu 1 487 ccm. Vyvinut byl již v nových prostorách na Abingdon Road v Kensingtonu a dá se o něm říci, že to byl první reálný předchůdce pozdějších modelů.

Ve stejném roce se do společnosti jako investor přidává Louis Zborowski.

1922 – prototyp automobilky s přezdívkou „Bunny“ láme 10 světových rekordů v závodě v Brooklandu.  O rok později má na kontě několik vítězných závodů do vrchu a ve francouzské Grand Prix je schopný si udržet průměrnou rychlost 100 km/h.

1925 – jde společnost do konkurzu. Naštěstí ji zachránili John Benson, Augustus Cesare Bertelli, lord Charnwood a William Renwick, kteří společnost koupili, přejmenovali na Aston Martin Motors a přesídlili do Felthamu v kraji Middlessex.

1932 – Jeden z majitelů Augustus Bertelli dokazuje všem nevěřícím, že Aston Martin umí znovu dělat rychlá auta tím, že vyhraje závod 1½ Le Mans s vozem Aston Martin 1.5L I4 s piloty A.C. Bertellim a slavným Patem Driscollem za volantem.

Ve stejném roce se stává novým majitelem značky Sir Arthur Sutherland a zaměřuje své úsilí na zbrusu novou řadu sportovních vozů.

1935 – vzniká první klub majitelů značky Aston Martin v hotelu Grafton v Londýně.

1939 – spatřil světlo světa revoluční prototyp s názvem „Atom“. Ten poprvé představil dnes běžné (i když podívejme se třeba na novou Škodu Octavia :( ) nezávislé zavěšení kol, zbrusu nový aerodynamický tvar a čtyřstupňovou převodovku Cotal.

1947 – vyšel v The Times inzerát hledající nového investora nebo majitele automobilky. Přihlásil se David Brown, který v té době vlastnil automobilku Lagonda. Automobilku Aston Martin koupil za 20 000 liber a na počest této změny nechal vyrobit model Aston Martin Lagonda. Tímto se také Aston Martin přesunul do tzv. David Brown Group.

1948 – DB1 s dvoulitrem pod kapotou vyhrává závod 24 h Spa-Francochamps.

1949 – rovnou tři vozy s označením DB2 se účastní Le Mans. Jeden z nich má pod kapotou zbrusu nový řadový šestiválec o objemu 2,6 litru.

1958 – je spuštěna výroba modelu DB4. Pod kapotou má řadový šestiválec o objemu 3,7 litru a byl schopen dosáhnout rychlosti až 225 km/h. Tento čtyřmístný vůz byl navržen v Itálii společností Carrozzeria Touring pomocí jejich metody s názvem Superleggera. To znamená, že ručně obráběné části vozu se postupně montují na již připravený trubkový rám, který je pevně přidělán k podvozku.

1959 – model s označením DBR1 vyhrává doslova, co může. Vítězství v soutěži World Sports Car Championship přišlo díky prvním místům v závodech 1 000 km Nürburgring a díky prvnímu místu v závodu v Goodwoodu. Korunu všemu pak nasadila automobilka při vítězství slavné 24 hodin Le Mans, kde za volantem seděli Carroll Shelby a Roy Salvadori.

1960 – automobilka Aston Martin se spojila se slavným italským stavitelem vozů Zagatem. Jejich společný model DB4 GT měl super lehkou konstrukci, plastová okna a již známý motor o objemu 3,7 litru. Už tehdy se chlubil neskutečným výkonem 314 koní. Poprvé byl představen na Londýnské Motor Show a nakonec se vyráběl v letech 1960 – 1963. Světlo světa spatřilo pouhých 19 kusů.

1964 – se rodí ikona pro širokou veřejnost. Sean Connery jako James Bond ve filmu Goldfinger řídí model DB5.

1972 – i přes úspěch automobilky, jak na poli závodním, tak filmovém, prodává David Brown automobilku společnosti Company Developments. Pod jejím vedením jde však Aston do velkého úpadku.

1975 – společnost kupují Kanaďan George Minden a Američan Peter Sprague a znovu se snaží Aston Martin postavit na nohy.

1976 – kontroverzní koncept z roku 1947 s názvem Lagonda dostává konkrétní tvary a je oficiálně představen veřejnosti. Okamžitě se z něho stává doslova trhák a prodeje jdou vzhůru.

1981 – společnost znovu střídá majitele. Novým se tentokrát stávají dvě obchodní firmy. CH Industrial, kterou vlastní Tim Hearley a společnost Pace Petroleum patřící Victoru Gauntlettovi.

1986 – je spuštěna výroba modelu Vantage Zagato. Ten se stává jedním z nejrychlejších superaut s maximální rychlostí 300 km/h. Celkem bylo vyrobeno pouze 89 kusů tohoto modelu.

1987 – Ford Motor Company získává 75% podíl ve značce Aston Martin a tím začíná období velkých investic a také rychlého růstu.

1993 – Na autosalonu v Ženevě je představen model DB7, který navrhl Ian Callum. Ten je následně vyráběn v nové továrně v Bloxhamu (Oxfordshire). Postupem času se DB7 stal nejvýznamnějším modelem značky a představuje pro společnost Aston Martin doslova obrat k lepším časům.

1994 – je představen model Vantage s 550 koňmi pod kapotou. Samozřejmě za to automobilka sklidila velké ovace.

1999 – poprvé se u automobilky Aston Martin používají motory V12 a to v modelech  DB7 Vantage Coupe i Volante.

2000 – ředitelem společnosti se stává Dr. Ulrich Bez. Jeho zbrusu nové vize ohledně super rychlých a moderních vozů společnost posouvají kupředu a sama automobilka toto období označuje jako začátek těch nejúspěšnějších let značky Aston Martin.

2001 – je představen model Vanquish V12. Ten je jako jeden z prvních supersportů postaven na hliníkovém podvozku a jeho karoserie je složena z kompozitních materiálů a uhlíkových vláken. Dnes je to běžné, ale tehdy to byla malá revoluce.

2003 – je otevřena nová centrála společnosti v bristkém Gaydonu. Je to první takové zařízení automobilky a spojuje v něm nejen výrobu, ale také propagaci a buduje se zde image značky. Výroba modelu DB9 začala právě v této továrně.

2004 –  byla přesunuta výroba motorů V8 a V12 do německého Kolína nad Rýnem. Tam jejich výroba zůstala až dodnes.

2005 –  díky modelu DBR9 se automobilka vrací na závodní dráhu. Následně v roce 2007 a 2008 vyhrává tento model známou Le Mans.

2007 – píše se nová kapitola firmy s názvem „Aston Martin se vrací k nezávislosti“. :) Ford Motor Company prodává společnost dvěma mezinárodním investičním domům – Investment Dar a Adeem Investment. V čele je  David Richards.

2009 – pokračuje rychlý rozvoj značky. Na autosalonu ve Frankfurtu je představen model Rapide a zároveň je zahájena výroba modelů V12 Vantage a DBS Volante. Současně také novinka v podobě modelu One 77 dostává konkrétnější tvary a její koncept vyhrává důležitou cenu Design Award ve třídě prototypů na Concorse d’Eleganza.

2012 – vrací se kultovní pojmenování Vanquish a dostává ho nová vlajková loď automobilky. V tomto modelu se představuje přední světový design, špičková technologie a moderní inženýrství. To z tohoto vozu dělá špičku ve své třídě.

-AR-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru